Kias nye el-bil e-Niro får en startpris på 279.999 kroner, mens du skal betale fra 334.995 kroner, hvis du vil have den lange rækkevidde på 455 kilometer.
Hyundai Kona Electronic bliver i disse dage handlet i stor stil hos diverse Hyundai-forhandlere, i så stor grad, at bilen efterhånden er ved at have lange ventetider.
Et alternativ kunne så være den KIA e-Niro, som deler teknologi med søsterbilen Kona. Lige som Kona Electric kommer e-Niro til at komme i to batteristørrelser på hhv. 39,2 kWh og 64 kWh. De har også forskellig ydelse - 136 hk i modellen med det lille batteri, og 204 hk i den med det store batteri, som er ekstra attraktiv med en rækkevidde på op til 455 kiilometer på en enkelt opladning. Rækkevidden på den lille batteripakke er 289 kilometer.
Tre udstyrsvarianter
e-Niro fås i tre forskellige udstyrsvarianter. Indstigningsprisen på 279.999 kroner er gældende for en Vision model med en rækkevidde på 289 kilometer. Alligevel er den ganske veludstyret med blandt andet automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, adaptiv fartpilot, 17" alufælge, aut. fjernlys, aut. lysregulering, bakkamera, indtræk i delkunstlæder, smart key, 7" audio display, Apple CarPlay m. stemmestyring, vejbaneassistent, bakkestartassistent, træthedsregistrering, 2-zoners klimaanlæg, sædevarme i forsæder, projektionsforlygter, LED kørelys foran, LED baglygter, bluetooth, 230V nødkabel, battery heating system og regenererende bremsesystem. Det er usædvanligt meget bil i en indstigningsmodel.
Hvis det er vigtigt med den lange rækkevidde, hedder næste udstyrsniveau Comfort, som koster 334.999 kroner. Med den er blandt andet navigation, varme i rattet, parkeringssensor i bag, Standard.
For yderligere 15.000 kroner får man den højest udstyrede Advance model. Modellen får her bi-LED forlygter, luftdyser til bagsædet, parkeringssensor foran, sædevarme i bagsæder og trådløs telefonopladning.
Smid den i stikkontakten
I en standardlader kan e-Niro lades op på cirka 9,5 time (seks timer for den lille batteripakke), mens en lader med en kapacitet på 100 kW kan fylde batteripakken med 80 procent strøm på 54 minutter.
e-Niro giver desuden ejerne adgang til en række teknologier til optimering af batteriets effektivitet og forbedring af bilens rækkevidde. Bilen er lige som sin søstermodel fra Hyundai udstyret med regenerative bremser. som endda har endnu mere avancerede funktioner.
Niro kommer i handlen i Danmark fra marts.