Så skete det: Et enigt Folketing besluttet at det fremover giver et klip i kørekortet at bruge håndholdt mobiltelefon bag rattet.
Det er ikke ofte, at vores politikere tager hinanden i hånden og mødes med enighed. Men nu er det sket, og det vil der formentligt være nogle bilister, der kommer til at bande over i den kommende tid.
Folketinget har nemlig uden nej-stemmer vedtaget, at det fremover også vil koste et klip i kørekortet at bruge håndholdt teleudstyr og andre håndholdte kommunikationsapparater under kørslen - derunder hører naturligvis også mobiltelefoner.
Indtil videre har det været således, at man blot fik en bøde på 1.500 kroner, så det er en stramning af loven.
- Desværre må vi erkende, at en bøde på 1.500 kroner ikke er nok til, at alle bilister ændrer adfærd. Derfor er det næste naturlige skridt, at det også skal koste et klip i kørekortet. Det bakker FDM fuldt op om. Brug af håndholdt mobiltelefon bag rattet er ganske enkelt en uskik og går ud over trafiksikkerheden. At man samtidig udvider forbuddet til at gælde alle former for håndholdte kommunikationsenheder giver kun god mening, siger juridisk konsulent i FDM Dennis Lange, der fuldt ud støtter den nye stramning.
Uopmærksomhed skaber uheld
At brug af mobiltelefon bag rattet stjæler opmærksomheden er veldokumenteret. Derfor hilser FDM den nye stramning velkommen.
- Vi ved, at uopmærksomhed er skyld i, at alt for mange trafikulykker overhovedet sker. Faktisk er det en medvirkende årsag i op mod hver anden dødsulykke. Der kan derfor næppe herske tvivl om, at brug af håndholdt mobiltelefon under kørslen udgør en trafiksikkerhedsmæssig risiko, siger Dennis Lange.
Politiet udstedte i 2017 19.187 bøder for brug af håndholdt mobil under kørslen, mens der i de tre første kvartaler i år er udstedt 13.836 bøder for samme forseelse.
Alle lande i Europa har i dag et forbud mod at bruge håndholdt telefon. Som det sidste land i Europa forbød Sverige håndholdt mobiltelefon bag rattet 1. februar 2018.
Reglen gælder dog ikke fra i dag, vil nogle nok glæde sig over. Det skyldes, at politiet først skal have tilrettet sine systemer til at kunne håndtere de nye regler.
Tidligere har forventningen været, at det ville være på plads sidst på foråret 2019, men der er endnu ikke en endelig dato på plads.