Ideen til bilen Grenadier fik den britiske milliardær, Jim Ratcliffe, da Jaguar Land Rover offentliggjorde, at de var ved at afslutte produktionen af den ikoniske Defender.
Det første jeg tænkte, da jeg så billederne af denne ny engelske off-roader, Ineos Grenadier: Den er da en kopi af en gammel Land Rover Defender.
Det mente Jaguar Land Rover også, og derfor ville de have nedlagt forbud mod modellen, som Ineos Group planlægger at sende på markedet næste år.
De bragte derfor sagen for retten - og tabte.
“Rettens kendelse bekræfter, at Defenders formgivning ikke kan opfattes som enestående for JLR’s produkter,” lyder det fra Ineos Group.
Ideen til Grenadier fik den britiske milliardær, Jim Ratcliffe, da Jaguar Land Rover i 2015 offentliggjorde, at de efter 65 år var ved at afslutte produktionen af den ikoniske Defender.
Ratcliffe vidste, at JLR arbejdere på en højteknologiske afløser, som han forventede ville blive en mere luksuriøs bil end forgængeren, og derfor efterlade et hul i markedet.
Han forsøgte at købe det gamle Defender-værktøj,, men det var JLR ikke interesseret i, så han besluttede sig for konstruere og bygge bilen selv sammen med Magna Steyr, der også bygger Mercedes-Benz G-klasse på fabrikken i Graz, Østrig.
Ineos Automotive designschef Toby Ecuyer siger, at hans designteam kiggede på Jeep Wranglers, Toyota Land Cruisers fra FJ-æraen, Nissan Patrols og endda gamle Ford Broncos og Mercedes-Benz Unimogs, men det ændrer ikke på, at Grenadier næsten er en kopi af den gamle Defender.
Grenadier er designet til at være en ægte off-roader, der er i stand til at arbejde i udfordrende miljøer.
Ikke en SUV, slår Ineos fast.
Jeep's Wrangler er et af udviklingsholdets benchmark-køretøjer med hensyn til både on-off-off-road ydeevne og kapacitet.
Motorerne er købt af BMW, og der bliver to seks-cylindrede at vælge imellem.
Grenadier er navnet på pubben i rigmandsbydelen Belgravia, London, off-roaderen er en uapologetisk hyldest til en af Ratcliffes yndlingsbiler.