Kun dem med egen bolig kan oplade derhjemme.
Elbilerne kommer, det er sikkert og vist, men de vil på den korte bane øge uligheden mellem de rige og de mindre rige.
For det første er de elektriske biler for dyre for de fleste, og for det andet, er det kun dem med egen bolig, der kan oplade derhjemme.
Det kan landets lejere i almene boliger og etageejendomme derimod ikke, og det kan forsinke den grønne omstilling, mener FDM, der efterlyser støtte til boligforeninger og politisk hjælp.
Skal Danmark indfri målsætningen om 70 procent reduktion af CO2-udledningen i 2030, vil det blandt andet kræve op mod 1,5 million el- og plugin-hybridbiler på vejene. Det vil igen kræve 30.000 ladepunkter ved eksempelvis motorveje, arbejdspladser og etageejendomme, hvis det skal dække behovet for den tredjedel af de danske husstande, der ikke har mulighed for at lade hjemme.
Et nyt EU-direktiv, der træder i kraft først i marts, betyder ganske vist, at der på p-områder ved nybyggeri eller ved større ombygninger skal gøres klar til, at der kan sættes ladestandere op. Til gengæld er der i den danske implementering ikke noget krav om, at der faktisk skal etableres ladestandere.
"Danmark lægger sig op ad minimumskravet i det nye EU-direktiv. Men hvis politikerne virkelig mener noget med den grønne omstilling, er det ikke nok. Det skal være nemmere for folk at lade. Fra Christiansborg kunne man gøre det nemmere og mere økonomisk overkommeligt for bilejere uden egen p-plads at etablere ladere og i det hele taget at sikre, at lovgivningen ikke står i vejen. Konkret kunne det som i Norge være i form af tilskud til boligforeninger til etablering af fælles ladestandere," siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.