Når løvfald er vådt og ligger i bunker kan blade fra træerne faktisk udgøre en lige så betydelig fare i trafikken som sne.
Bilister har respekt for en snedækket vej, men få er bekendt med faren ved en skovvej fyldt med efterårsløv. Hos Ford har en gruppe ingeniører derfor sat sig for at finde ud af, hvor glat en bladdækket vej kan være med et særligt eksperiment.
Data om sne viste sig at være nemt at indsamle i sneklædte områder i Skandinavien. Der var dog ingen standard til at undersøge, hvor glatte blade potentielt kan være. Derfor gik ingeniørholdet i gang med at samle bunker af blade og strø dem ud i Fords testcenter i Lommel, Belgien. Herefter anvendte de en specialiseret friktionsmaskine til at teste det bladdækkede føres glathed.
Snedækket vej
Efter undersøgelsen fandt Fords ingeniører faktisk frem til, at blade under visse forhold kan være lige så glatte som sne.
- Undersøgelsen var sjov at gennemføre, men den havde også et seriøst formål, udtaler Eddy Kasteel, udviklingsingeniør hos Ford Europa.
- De fleste bilister har respekt for sne og frost, men de færreste udviser samme respekt for bladfyldte veje, som kan udgøre en lige så stor sikkerhedsrisiko.
Glathed måles i en enhed kaldet µ (my) - og jo glattere en overflade er, desto lavere en µ-værdi har den.
På det glatteste niveau målte bladdækkede flader i undersøgelsen mellem 0,3 og 0,4 µ, som svarer til samme glathed som en snedækket vej.
Ingeniørerne bag undersøgelsen har derfor været med til at udvikle den særlige køreindstilling Slippery Mode, og indstillingen findes blandt andet i den helt nye Ford Focus Active, og det forebygger udskridning og yder bedre trækkraft i glat føre dækket af eksempelvis is, sne eller våde blade.