Det ikoniske bilmærke MG vender i efteråret tilbage til Europa med en 100 procent elektrisk SUV og bilen vil udelukkende kunne købes online.
Det er efterhånden 15 år siden at vi senest nyt fra MG, det hæderkronede britiske mærke. Men nu er MG i efteråret tilbage til Europa med håbet om at genoplade europæernes opfattelse af det ikoniske bilmærke. Det sker med en række elbiler. Den første er en 100 procent elektrisk SUV som får navnet MG ZS E.
MGs nye generation af biler kombinerer det ikoniske britiske bilmærkes lange historie med europæisk ingeniørkunst og den nyeste EV-teknologi. De nye elbiler er skabt til folk, der ønsker at køre bæredygtigt og samtidig opleve den klassiske MG-køreoplevelse, lyder det fra MG.
Mange troede ellers, at det var slut med MG, men mærket har siden 2006 været på kinesiske hænder og har slagt kinesisk udviklede biler i "hjemlandet" Storbrittanien.
Aiden He, direktør for SAIC Motor Europe, som i 2006 overtog MG, siger: - Det er et spændende nyt kapitel for det ikoniske MG-mærke startende med MG ZS EV, som er en 100 procent elektrisk mellemstørrelse SUV og ideel for alle, der er på udkig efter en smartere og renere måde at transportere sig på. MG er tilbage, og vi elektriske!.
MG siger selv, at der nok skal være biler nok til at dække europæernes voksende appetit på elbiler. Men lidt specielt vil MG ZS EV udelukkende blive solgt online i stedet for via traditionelle bilforhandlere. For at tilbyde en lokal kundeoplevelse vil MG dog også samarbejde med nationale eller regionale distributører.
MG gik ellers konkurs i 2005. De sidste år frem til var det som om, udviklingen var gået helt i stå hos MG, der leverede gammeldags biler, som der ikke var stor interesse for. Derfor døde bilmærket mere eller mindre og det endte med en konkurs. I hvert fald i Europa.
For i 2006 overtog det kinesiske mærke SAIC MG og der er siden blevet produceret biler til primært det britiske marked. Det er ikke en hvilkensomhelst virksomhed, selv om meget få kender den herhjemme. SAIC arbejder nemlig målrettet med køretøjer fra nye energikilder og med en kommercialisering af internet-forbundne biler, ligesom de også udforsker andre innovative teknologier. SAIC Motor producerer over syv millioner biler om året, hvilket gør dem til den syvende største bilfabrikant i verden.
Pieter Gabriëls, vicedirektør for SAIC Motor Europe, tilføjer: "Vi har været væk fra det europæiske fastland i næsten 15 år, men vi har brugt tiden på at forberede os på en ny generation af forbrugere, som kræver alternative mobilitetsløsninger, der passer til deres hverdag."
Om MGs relancering i Europa siger, Pieter Gabriëls:
- MG er et mærke med en stolt arv, som vi værdsætter højt. Vi har fokuseret på at udvikle en helt ny linje af biler, der både har respekt for MGs varemærke og samtidig passer til den moderne forbruger, for hvem driftssikkerhed og bæredygtighed er lige vigtigt. MG-modellerne, der kommer på markedet nu, er nul-emissionskøretøjer, og lad os ikke glemme; at køre elektrisk er sjovt. Det går hurtigt, når man kører i en ukompliceret og lydløs MG.
Der er endnu ikke en dansk pris på den kommende elbil.