Annonce
Motor

Mazda 6 er bilen, du glemmer, du bør købe

Mazda 6 Foto: Bilsektionen.dk

Mazda laver rigtig flotte biler. Men hvor gode er de at køre, og er den reelt et fornuftigt alternativ til kongen af firmabilerne, VW Passat?

Mazda laver flotte biler. Punktum. Det er det første jeg tænker, inden jeg sætter mig ind i deres Mazda 6, som er strømlinet og moderne i sit udseende uden at virke alt for fremtidsagtig. Mazda designer biler, så de holder sig smukke, også selv om næste generation overtager. Det er da også tilfældet her.

Mazda 6 er, trods nogle år på bagen, stadigvæk blandt de absolut pæneste i det store og vigtige store firmabilssegement, D-klassen, hvor det er Passat, der er konge, konkurrenterne har navne som Superb, V60, A4, Mondeo osv.

Nu har Mazda 6 endda fået et fint facelift, og den ser langt mere spændende ud end en bil som Avensis, der da også er røget ud for at afløses af Corolla. Alligevel er Mazda 6 en overset sag, og den klemmer sig kun lige akkurat ind i top 10 i segmentet. Det er synd.

Mazda 6 Foto: Bilsektionen.dk

Ingen lette løsninger

Mazda 6 fås med fem motorer. Tre benzinere med hhv. 145, 165 og 194 hk., og to diesel, en 150 og ugen testbil den store 2.2 diesel med automatgear, der koster fra 428.000 kroner, Det er også en slags penge.

Derfor forstyrrer det en smule, at der inde i kabinen er nogle knapper, som kommer til at se en smule billige ud. De skiller sig ud, for resten af bilen er sat utroligt lækkert sammen, og samlinger og materialer føles overordentligt gode.

Mazda har ikke taget den nemme udvej inde i kabinen, og det er der flere ting, der understreger: Sæderne er lækre i læder med rigtig god støtte. På bagsædet er ok plads til voksne, og der mulighed for at lægge armlænet ned, og så får man adgang til varme i sædet. Det er en utrolig lækker detalje.

Der er også moderat bagagerum, som ikke er størrelsesmæssigt imponerende, men som alligevel har plads. Sammenligner man dog med konkurrenterne, så har de fleste ca. 100 l. plads mere.

Mazda 6 Stationcar 2.2 diesel Optimum

Mazda 6 Stationcar 2.2 diesel Optimum
Motor: 4-cylindret diesel på 1,3 liter.
Ydelse: 150 hk v. 5.500 o/min
Max. moment: 270 Nm v. 1.850 o/min
Gearkasse: Dobbel-kobl man sekvensiell med auto
Forbrug: 113,7 km/l. ved blandet kørsel (WLTP-norm)
CO2-udledning: 144 g/km
Tophastighed: 196 km/t.
Acc. 0-100 km/t.: 9,4 sek.
Køreklar vægt: 1.636 kilo
Længde/bredde/højde: 487/184/145 centimeter
Pris: Mazda6 Stationcar fås fra kr. 428.000 kroner
Ugens testbil koster fra 311.010 kroner(eksklusiv ekstraudstyr)

Mazda 6 Foto: Bilsektionen.dk
Artiklen fortsætter efter annoncen

Men motorkraften ...

Alt er godt indtil videre. Men når vi tænder motoren undres vi. Vi skulle have 184 dieselheste til rådighed med 445 Nm ved 2000 o./min. Det burde være rigeligt, men det er lidt leverpostej. Vi fornemmer ikke kraften, så derfor bliver køreoplevelsen ikke så dynamisk som for eksempel i en Passat.

Der er mulighed for at skifte gear bag rattet, men det er ikke noget vi anspores til, for det føles simpelthen ikke som om, der er de 184 hk, som bilen burde have. Vi ved ikke, hvor de bliver af, og jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre for at få bilen til at føles sporty.

Bilen er sat op som den er, og det må man bare leve med uden mulighed for at ændre køreprogram. Sådan er det.

Styretøjet er ok, men ikke det hurtigste vi har prøvet. Igen er Passat bedre.

Mazda 6 Foto: Bilsektionen.dk
Artiklen fortsætter efter annoncen

Meget tyst kørsel.

Til gengæld er bilen ekstremt behagelig ved motorvejsmarch. Selv ved 130 km/t ikke meget at høre. Hverken vind eller dæk. Når man kører 90, kan man næsten tro, at det er en elbil. Meget overbevisende. Økonomien siger 16 km/l uden at jeg har kørt den specielt hårdt eller blødt. Men igen kommer den manglende fornemmelse af, at jeg, som om jeg kører 184 hk - manuelt, selv ned i tredje gear, får jeg ikke fornemmelsen af mange diesel-hk og det sug i maven, man kan få, når det skal gå lidt rapt, som de unge på 50 år vist siger.

Men den må gerne yde og vise mere, selvom den er utrolig letkørt og meget retningsstabil.

Under kørslen kan Infotainmentsystemet styres fra midterkonsollen, mens albuen ligger perfekt til at styre indstillingerne. Det er en fin løsning, men selve systemet er ikke det mest intuitive, vi har oplevet - man skal lige lære det at kende. Der er nogle lidt sære løsninger her og der. Vi kunne også ønske en noget bedre opløsning i skærmen, og det er særligt slemt i bakgear. Navigationen fungerer ellers glimrende

Mazda 6 Foto: Bilsektionen.dk
Artiklen fortsætter efter annoncen

Ja til 6'eren

Selv om der er mange lækre detaljer siger fornuften, at jeg skal vælge en VW motor. Det er bare et så usandsynligt kedelig.

Og derfor ville jeg alligevel klart vælge Mazda 6. Den koster 460.000 med alt. Det er inkl. detaljer som rammeløse bakspejle, det lækre interiør, Bose-højttalere. Og generelt er udstyrslisten alenlang - det er stærkt.

Der skal lyde stor ros til Mazda for bilen, men minus til motoren, som føles underpowered ift. hvad vi forventer af den. Dog skal man nok som kørende sælger blive glad for dieselmotoren, hvis man kører langt hver dag - vi kørte godt 16 km/l, og det officielle tal er 16,9. Også ok.

Jeg kunne sagtens se mig selv køre langt i denne bil hver uge. Jeg tror, det er det den er lavet til.

Mazda 6 Foto: Bilsektionen.dk
Mazda 6 Foto: Bilsektionen.dk
Mazda 6 Foto: Bilsektionen.dk
Mazda 6 Foto: Bilsektionen.dk
  • Mazda 6 Foto: Bilsektionen.dk
  • Mazda 6 Foto: Bilsektionen.dk
  • Mazda 6 Foto: Bilsektionen.dk
  • Mazda 6 Foto: Bilsektionen.dk
  • Mazda 6 Foto: Bilsektionen.dk
  • Mazda 6 Foto: Bilsektionen.dk
  • Mazda 6 Foto: Bilsektionen.dk
  • Mazda 6 Foto: Bilsektionen.dk
  • Mazda 6 Foto: Bilsektionen.dk
Annonce
Annonce
Annonce
112

14-årig dreng meldt savnet

Guldborgsund

Vild rekord ved museumsåbning

Sport

NFC vinder efter vanvidsafslutning og sikrer sig top 6

Indland

Rekordmange ikke-vestlige indvandrere er i arbejde

Dølle

Landskendt komiker optræder på Dølle

Sport

Team Sydhavsøerne tog værdiløs sejr i Aarhus

112

Bil i brand på motorvejen

Guldborgsund

Endelig: Nu starter kæmpe projekt til 30 millioner kroner

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Sport

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

Sport

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

Sport

Triumf i Silkeborg - perfekt slutspilsstart for NFH

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

Annonce
Annonce
Lolland

Askø-beboere fik besøg fra Christiansborg i færgesag: - Dejligt at nogen gider lytte til os

112

Politiet med klar opfordring: Aftal det på forhånd

112

Tidligere drabsdømt tilstår drab på medpatient i Skejby

112

Hundredvis blitzet - en kørte 147 km/t

Lolland

Efter voldsom brand: Militærmuseum genopstår

Lolland

Engang var den Danmarks bedste Aldi: Nu åbner den snart som Rema 1000

Sport

Skifteret giver NFC-konkurrents ejer frist til at komme med redningsplan