cookie-og-privatlivspolitik
Mazda 6

9

Billeder

Mazda 6
Foto: Bilsektionen.dk

Motor

Mazda 6 er bilen, du glemmer, du bør købe

Mazda laver rigtig flotte biler. Men hvor gode er de at køre, og er den reelt et fornuftigt alternativ til kongen af firmabilerne, VW Passat?




27. juli 2019 kl. 07:00 Af Bilsektionen.dk

Annonce

Mazda laver flotte biler. Punktum. Det er det første jeg tænker, inden jeg sætter mig ind i deres Mazda 6, som er strømlinet og moderne i sit udseende uden at virke alt for fremtidsagtig. Mazda designer biler, så de holder sig smukke, også selv om næste generation overtager. Det er da også tilfældet her.

Mazda 6 er, trods nogle år på bagen, stadigvæk blandt de absolut pæneste i det store og vigtige store firmabilssegement, D-klassen, hvor det er Passat, der er konge, konkurrenterne har navne som Superb, V60, A4, Mondeo osv.

Nu har Mazda 6 endda fået et fint facelift, og den ser langt mere spændende ud end en bil som Avensis, der da også er røget ud for at afløses af Corolla. Alligevel er Mazda 6 en overset sag, og den klemmer sig kun lige akkurat ind i top 10 i segmentet. Det er synd.


Ingen lette løsninger

Mazda 6 fås med fem motorer. Tre benzinere med hhv. 145, 165 og 194 hk., og to diesel, en 150 og ugen testbil den store 2.2 diesel med automatgear, der koster fra 428.000 kroner, Det er også en slags penge.

Derfor forstyrrer det en smule, at der inde i kabinen er nogle knapper, som kommer til at se en smule billige ud. De skiller sig ud, for resten af bilen er sat utroligt lækkert sammen, og samlinger og materialer føles overordentligt gode.

Mazda har ikke taget den nemme udvej inde i kabinen, og det er der flere ting, der understreger: Sæderne er lækre i læder med rigtig god støtte. På bagsædet er ok plads til voksne, og der mulighed for at lægge armlænet ned, og så får man adgang til varme i sædet. Det er en utrolig lækker detalje.

Der er også moderat bagagerum, som ikke er størrelsesmæssigt imponerende, men som alligevel har plads. Sammenligner man dog med konkurrenterne, så har de fleste ca. 100 l. plads mere.


Men motorkraften ...

Alt er godt indtil videre. Men når vi tænder motoren undres vi. Vi skulle have 184 dieselheste til rådighed med 445 Nm ved 2000 o./min. Det burde være rigeligt, men det er lidt leverpostej. Vi fornemmer ikke kraften, så derfor bliver køreoplevelsen ikke så dynamisk som for eksempel i en Passat.

Der er mulighed for at skifte gear bag rattet, men det er ikke noget vi anspores til, for det føles simpelthen ikke som om, der er de 184 hk, som bilen burde have. Vi ved ikke, hvor de bliver af, og jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre for at få bilen til at føles sporty.

Bilen er sat op som den er, og det må man bare leve med uden mulighed for at ændre køreprogram. Sådan er det.

Styretøjet er ok, men ikke det hurtigste vi har prøvet. Igen er Passat bedre.


Meget tyst kørsel.

Til gengæld er bilen ekstremt behagelig ved motorvejsmarch. Selv ved 130 km/t ikke meget at høre. Hverken vind eller dæk. Når man kører 90, kan man næsten tro, at det er en elbil. Meget overbevisende. Økonomien siger 16 km/l uden at jeg har kørt den specielt hårdt eller blødt. Men igen kommer den manglende fornemmelse af, at jeg, som om jeg kører 184 hk - manuelt, selv ned i tredje gear, får jeg ikke fornemmelsen af mange diesel-hk og det sug i maven, man kan få, når det skal gå lidt rapt, som de unge på 50 år vist siger.

Men den må gerne yde og vise mere, selvom den er utrolig letkørt og meget retningsstabil.

Under kørslen kan Infotainmentsystemet styres fra midterkonsollen, mens albuen ligger perfekt til at styre indstillingerne. Det er en fin løsning, men selve systemet er ikke det mest intuitive, vi har oplevet - man skal lige lære det at kende. Der er nogle lidt sære løsninger her og der. Vi kunne også ønske en noget bedre opløsning i skærmen, og det er særligt slemt i bakgear. Navigationen fungerer ellers glimrende


Ja til 6'eren

Selv om der er mange lækre detaljer siger fornuften, at jeg skal vælge en VW motor. Det er bare et så usandsynligt kedelig.

Og derfor ville jeg alligevel klart vælge Mazda 6. Den koster 460.000 med alt. Det er inkl. detaljer som rammeløse bakspejle, det lækre interiør, Bose-højttalere. Og generelt er udstyrslisten alenlang - det er stærkt.

Der skal lyde stor ros til Mazda for bilen, men minus til motoren, som føles underpowered ift. hvad vi forventer af den. Dog skal man nok som kørende sælger blive glad for dieselmotoren, hvis man kører langt hver dag - vi kørte godt 16 km/l, og det officielle tal er 16,9. Også ok.

Jeg kunne sagtens se mig selv køre langt i denne bil hver uge. Jeg tror, det er det den er lavet til.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: BJARKE ROSENKILDE

Moderne befolkningsopdragelse 21. oktober 2019 kl. 12.46

AF: BJARKE ROSENKILDE

Når Gud er død. 21. oktober 2019 kl. 02.13

AF: JOHN WENNERWALD

Velfærd i kommunerne 20. oktober 2019 kl. 21.26

AF: BJARKE ROSENKILDE

Borgerens stat 19. oktober 2019 kl. 13.42

AF: BJARKE ROSENKILDE

Lokalpolitik 18. oktober 2019 kl. 11.15

AF: JOHN WENNERWALD

Oprydning efter brystkræftsskandale 13. oktober 2019 kl. 20.51
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce