cookie-og-privatlivspolitik
Mercedes 220 d

11

Billeder

Mercedes 220 d
Foto: Bilsektionen.dk

Motor

Mercedes B-klasse er endelig sin stjerne værdig

Den nye generation af Mercedes B-klasse er ikke længere bare en forhøjet og klodset udgave af A-klassen - gudskelov for det.




20. september 2019 kl. 21:18 Af Bilsektionen.dk

Annonce
FAKTA
Motor: 4-cylindret turbodiesel på 2,0 liter.
Ydelse: 190 hk
Max. moment: 400 Nm ved 1.600 omdr./min
Gearkasse: 8-trins aut.gear med dobbeltkobling
Forbrug: 19,2 km/l. ved blandet kørsel (WLTP-norm)
CO2-udledning: 169 g/km
Tophastighed: 234 km/t
Acc. 0-100 km/t.: 7,2 sekunder
Køreklar vægt: 1.505 kilo
Længde/bredde/højde: 441/179/156 cm
Pris: Mercedes B-klasse fås fra kr. 319.299 kroner
Ugens testbil koster 556.531 kroner (389.900 kroner eksklusiv ekstraudstyr)

Det er lidt mærkeligt med B-klassen. Det er en Mercedes, og vi føler da også, at vi sidder i en Mercedes. Og fordi vi kører i varianten, som heder 220 d - det en i øvrigt 2,0 diesel med 190 hk - har vi da også antydninger af den klassiske Mercedes-lyd i baggrunden, som sender tankerne hen mod en taxi i 1990'erne.

Altså: Det føles og lyder som en Mercedes, men det føles bare ikke som en sjov Mercedes. Dette er nemlig i den grad en familieMercedes, og den er i dén grad blevet frisket op i forhold til den udgave, den har afløst tidligere i år. Det er vi glade for. For den er blevet en hel del mere attraktiv.


Fede detaljer

Mercedes har haft en del succes det seneste års tid med både C- og E-klassen, som har solgt overraskende meget i Danmark. Det har de gjort, for det er velkørende biler, og fordi Mercedes har lavet gode tilbud på dem. Det er også tilfældet her. Den nye B-klasse er der nemlig en hel del godt at sige om.

Blandt andet er det rigtig fornuftigt, at bilen har fået det fantastiske MBUX-system, som bilen er født med det. Det er nemlig så overbevisende, at det faktisk må være med til at øge bilens gensalgsværdi. Systemet er let og intuitivt at betjene, skærmen er i høj opløsning (inkl. bakkamera, som er blandt de skarpeste på markedet) og lynhurtigt. D det hele taget er det en fornøjelse at sidde med.

Hvis du ikke vælger standardudgaven får du også chrom-detaljer, blød LED-belysning i kabinen i 64 farver samt elektriske forsæder i kunstlæder og mikrofiber med røde syninger - i hvert fald i 220 d.

Den testede udgave var en veludstyret AMG-line. Det i sig selv koster 25.000 kroner og er inklusiv 17" alufælge, en speciel kølergrill med mere.

Men vi havde også en blandt andet en premiumpakke til 50.000 kroner og førerassistentpakken til 41.910 kroner. Desuden har den en slags live-navigation, som med kamera og pile viser, hvad vej man skal. Det er fremtiden. Det koster da også knap 10.000 kroner. Og så løber det altså op.


Fokus på komforten

Mercedes B-klasse er faktisk overraskende hurtig. Den når fra 0-100 km/t på blot 7,2 sek. Men det føles ikke hurtigt, for køreoplevelsen er ikke særlig sportslig. Mellemaccellerationerne er dog ok, for med 400 Nm har motoren nemlig noget at arbejde med, hvis man skal lave en hurtig overhaling på motorvejen. Derfor er det også virkelig fornuftigt med den 8-trins automatiske gearkasse, som skifter let og glidende.

Sammen med den høje bil (som da også støjer noget ved motorvejskørsel) giver det en noget neutral køreoplevelse, og fordi styretøjet også er til den lette side, så har vi ikke fornemmelsen af dynamik.

Det overlever vi nok, for selv om vi har et skarpt udseende AMG-look, så er det altså en familiebil, vi sidder i. Derfor er bilen også virkelig komfortabel, og der er helt sikkert arbejdet intenst med at gøre affjedringen familievenlig.


Overraskende veludstyret

Heldigvis kommer B-klassen med masser af standardudstyr. Vi har allerede nævnt MBUX cockpittet, bakkamera, Active Lane Keeping Assist, LED-forlygter, Live Traffic Information og el-åbning og lukning af bagklap. Det er slet ikke ringe.

Mercedes Benz B-klasse er helt sikkert et godt køb. Det er ikke en af Mercedes' pæneste biler, men det er klart en bil, som der er et behov for. B-klassen må være det gode kompromis mellem den magtfulde ægtefælle, som helst bare vil have en praktisk, firekantet bil og bilentusiasten på den anden side, som fastholder, at det altså kunne være fedt med C-klassen. At man så kan mødes på halvvejen, er godt tænkt af Mercedes.


Fornuftige priser - hvis du vælger rigtigt

Og faktisk er det ikke så dyrt som frygtet, når man tager alt udstyret in mente: B-klassen koster fra 319.299 kroner i mindste benzinudgave B 180 med en 1,4 liter benzin med 136 hk. Skal du have alt det rette udstyr med, som gør bilen til den gode oplevelse, vi har haft, holder prisen sig alligevel under 400.000 kroner og et beskatningsgrundlag på 339.086 kroner.

I vores mere potente og økonomiske diesel bliver prisen dog noget dyrere. Den fås fra 389.000 kroner, men med alt vores udstyr blev prisen 556.531 kroner.

Det er stadigvæk lige lidt for dyrt til mange, men stjernen i fronten af kølerhjelmen kan sagtens bære prisskiltet.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: BJARKE ROSENKILDE

Indenrigsministerens… 12. december 2019 kl. 23.09

AF: KENNETH WINTHER

Tænk hvis præsident Trump… 09. december 2019 kl. 15.37

AF: JOHN WENNERWALD

Hverdagens daginstitutioner 08. december 2019 kl. 22.31

AF: JOHN WENNERWALD

Sundhedsvæsnet får et løft i 2020 01. december 2019 kl. 21.30

AF: VALDEMAR HVIDBERG ALBAN

Så er det nok! 01. december 2019 kl. 17.10

AF: BJARKE ROSENKILDE

Marcus Knuth, en kommende… 29. november 2019 kl. 13.08
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce