Den kommende 100 procent elektriske Mercedes EQV bliver næppe hvermandseje. Men som luksuslimousine bliver den helt unik.
Knap er Mercedes EQC nået på gaden, inden Mercedes er klar med endnu en elbil. Men endnu en gang er det ikke en bil, som vi kan forvente at se mange af. Dertil er den for stor og prismærket bliver nok derefter.
Vi ved nemlig allerede mere eller mindre, hvad det er, vi får: Det er en bil, nogen vil sige mini-bus, som trækker synlige tråde til den rummelige og fleksible V-Klasse og som lige som sin søstermodel fås med enten seks, syv eller otte sæder, der kan flyttes og drejes efter behov.
EQV kommer desuden i to længder. Standardversionen måler 5,14 meter med 3,2 meter mellem akslerne. Den fås dog også i en lang udgave som er 5,32 meter lang udgave og har en akselafstand på 3,43 meter.
Fin rækkevidde
Det bliver den første 100 procent elektriske minivan i premiumsegment. Batterikapaciteten, som er på hele 90 kWh, rækker til en rækkevidde på op til 405 kilometer, og med hurtiglader tager det mindre end en time at lade batteriet fra 10 til 80 procent..
EQV trækker på forhjulene, og motoren, som er monteret i bilens front, leverer 150 kW (201 hk) og et drejningsmoment på 362 Nm. Det store batteri er gemt godt væk i bunden af bilen, hvilket bidrager til et lavt tyngdepunkt til gavn for køreegenskaberne. Tophastigheden er begrænset til 160 kilometer i timen.
Allerede nu er Mercedes-Benz EQV klar til at gå i produktion. EQV er anden model i rækken fra Mercedes-Benz EQ, som lancerede den ligeledes 100 procent elektriske EQC i sommer.
Priser og præcis lanceringsdato herhjemme kendes endnu ikke.