For første gang nogensinde blev det Mercedes C-klasse, som er den mest solgte personbil - og så er leasing atter populært, viser nye tal fra De Danske Bilimportører.
Vi køber større og større biler. Alt tyder på, at den næstmest solgte bil i Danmark i 2018 bliver SUVen Nissan Qashqai, men november måneds bilsalg understregede, at bilmarkedet er under forandring i Danmark i øjeblikket.
I november blev den mest solgte bil Mercedes-Benz C-klasse med 628 stk. Det er ganske overraskende for en bil, som koster fra 449.000 (beskatningsgrundlag 375.000 kroner).
Det er første gang i år, at 1. pladsen går til en af de større biler i D-segmentet.
På andenpladsen kom Volkswagens Polo med 561 og tredjepladsen gik til Peugeot 208 med 548 solgte biler.
Vw og Peugeot er urørlige
Kigger man samlet på bilmærkerne, er Volkswagen igen det mest solgte mærke efterfulgt af Mercedes-Benz og Peugeot. Det vil sige. at Mercedes er rykket ind på listen i november, og det er også et unikt syn, der understregeder mærkests fremgang i Danmark i 2018.
I november fik i alt 17.918 nye personbiler nummerplader på. Med dem nåede årets salg op på 204.637 biler - og dermed flugter 2018 ganske nøjagtigt med sidste års salg, hvor der blot blev solgt knap 700 flere biler end i år (-0,3 procent).
I november blev der igen rettet lidt op på de små udsving, der har været de seneste måneder med overgangen til ny test af bilernes brændstofforbrug og det ser ud til, at året lander meget, meget flot.
Direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen uddyber:
- Årets salg er aldeles højt og følger sidste års niveau fuldstændig. Vi ser, at de små udsving, der kom i markedet i efteråret pga. nye testnormer, er ovre - november blev aldeles fin. Og med en finanslov, der netop er faldet på plads, er der også ro på den front. Hos De Danske Bilimportører er vi derfor også tilfredse og spår året til at ende lige omkring sidste års høje niveau.
Færre små biler
Danskerne har for alvor taget de populære cross-overs til sig. SUV'ernes J-segment er fx. sprunget fra at udgøre cirka 18 procent af markedet for sidste år, til i år at udgøre en andel af det samlede salg på 26 pct.
Men der er rigtig mange forskellige modeller i det segment (SUV,) og det dækker over vidt forskellige biler i mange forskellige størrelser - alene med det til fælles at de generelt set er højere biler sammenlignet med de traditionelle sedaner, stationcars og hatchbacks.
Tendensen med at færre køber de absolut mindste biler fortsætter, mens der er et stabilt salg af mindre, mellem og mellemstore biler.
Derfor er konklusionen fra De Danske Bilimportører også, at danskerne i 2018 er rykket over i lidt større biler.
Mikrobilernes andel er faldet fra cirka 18 procent sidste år, til kun at udgøre 11 pcrocent her i november.
De mindre biler i B-segmentet, også kaldet Polo-klassen, har i mange år været det mest solgte i Danmark, hvor vores biler generelt er lidt mindre end i vores europæiske nabolande. B-segmentets andel ligger på 24 procent for år til dato og 22 procent for november.
Den lille mellemklasse (C-segmentet) er stabil på 19 procent, og det er samme niveau som de seneste år.
Den store mellemklasse (D-segmentet) er tilsvarende stabil med 11 procent - det er en lille stigning på et procentpoint fra sidste år.