Der er kommet masser af nyt udstyr til Ford Egde, som er Fords bud på en luksus-SUV. Nu fås den med endnu mere ekstraudstyr og en potent motor,
Med en ny, 238 hestes biturbovariant af Fords 2,0-liters EcoBlue-dieselmotor kommer Ford Edge anno 2019 til at være et nyt og interessant bekendtskab end det, vi er vant til herhjemme.
Vi er vant til at dieselmotoren leverer 210 hk, men nu bilen bilen, der som standard fås med firehjulstræk, power som i en større motor og optimeret brændstoføkonomi som i en mindre motor. Alt sammen gennem et 8-trins automatgear, der er skræddersyet til smidig kørsel.
Derudover får bilen ud over alle de avancerede førerassistanceteknologier, der efterhånden er ved at (og bør) være standard hos de fleste bilproducenter, Evasive Steering Assist, der opfanger forankørende biler og hjælper med at styre udenom i tilfælde af fare.
Den nye Edge vil fås som en udstyrsspækket Titanium-, Ford Performance-inspireret ST-Line- med en række luksuriøse features følger med, såsom muligheden for at tilpasse den digitale del af instrumentpanelet efter personlig præference, sædevarme og -afkøling, ratvarme, trådløs opladning til smartphones og ikke mindst B&O-audio på 1000 watt.
Skulle det gå helt galt, så er der også postkollisionsbremse, der bremser bilen efter et sammenstød, så man undgår et eventuelt efterfølgende sammenstød med f.eks. modkørende trafik.
Lygterne er baseret på kamerabaseret teknologi, der forudser sving på ruten og lyser i vejens retning, selv inden der drejes på rattet.
Derudover fås den nye Ford Edge også med intelligent fartbegrænser, automatisk nødbremse med fodgængerregistrering og parkeringsassistance, der klarer parkeringen for dig.
I Danmark fås den nye Edge med Fords 2-liters EcoBlue-dieselmotor i to udgaver - 150 hk og 238 hk.