cookie-og-privatlivspolitik
Ford S-Max

8

Billeder

Ford S-Max er en stor bil med plads til syv personer.
Foto: Bilsektionen.dk

Motor

Minitest: Potent familie Ford holder stadig

Ford S-Max er den næstmest sælgende bil i Danmark med plads til syv personer. Den har nogle år på bagen, men nye kraftige motorer gør den næsten ung igen.




13. oktober 2019 kl. 06:55 Af Bilsektionen.dk

Annonce

Ford har ikke sagt det officielt, men længe har der været rygter om, at de kommer til at stoppe produktionen af en række biler: Mondeo, Galaxy og S-Max er blandt de biler, som skal lade livet, hvis vi skal tro signifikante amerikanske medier.

Den nuværende S-Max har da også efterhånden knap fem år på bagen i denne generation, og segmentet, MPV, multi perpose vehicles, er langsomt ved at gå i sig selv. I stedet for satser alle bilproducenter på de mere lukrative SUVer - det gælder også Ford.

Men S-Max findes altså stadigvæk, og det er en relativt populær bil i Danmark. Faktisk sælger den bedre end fx Audi A4, årets bil 2017 Seat Arona med flere. I år er der kommet godt 900 stk ud og køre, men det er nok ved at være sidste chance, hvis du skal have en. Næste år bliver formentligt det sidste, hvor du kan få den fra ny. Spørgsmålet er, om det er overvejelsen værd?

Lad os tage det vigtigste først: Det er en stor bil med plads til syv personer. Men i den testde udgave var det med Fords relativt nye 2,0 EcoBlue dieselmotor med 240 hk. Det gør den unik blandt konkurrenterne, som også har syv sæder. Kun Volvo XC90 fås med flere hk. og det er til en helt andet pris.

Som vi kender det fra Ford er bilen heldigvis ret velkørende, ret styretøjet er præcist, og køregangen er ret frisk. Det er måske klart, når bilen har 240 hk. og biturbo.

Men vi prøvede også udgaven med 190 hk, hvor bundtrækket virkelig imponerede, og den foretrækker vi i virkeligheden. Ikke bare koster den over 50.000 kroner mindre, men den har også et lavere forbrug, og alligevel føles den virkelig frisk og omdrejningsvillig.

Men det er klart fedt, at man konstant har kræfter til at overhale, men de mange kræfter bliver i sagens natur en smule tunge, når man kommer ud i pressede positioner. HEr mærker man, at bilen er lang og tung. Så skal man have tungen lige i munden for at rette den noget store bil op igen. Og så er det også vi mærker, at konstruktionen er lidt gammel.

Alligevel har man fornemmelsen af, at man sidder i en bil, som kan mere end den reelt kan - på sine store hjul med røde bremsekalibre, ekstra skørter og 19" lavprofildæk ser bilen lidt for gejlet ud til min smag. Det er unødvendigt.


Rigtig god plads

I kabinen er der dog få ting at klage over. Selv om interiøret er fra 2015, er sikkerheds- og kørepakken fuldt opdateret, og der kan ikke sættes en finger på infotainmentanlægget, som med udgaven Sync3, der har en 8-tommers touchskærm i farver, som er kompatibel med Apple CarPlay og Android Auto, blevet intuitivt, hurtigt og let at bruge.

Da bilen en af testdagene var helt fyldt med børn og et par voksne var alle glade. Alle passagerer har eget sæde, som kan justeret, og de fem bagerste lægges fladt i gulvet enkeltvis efter behov. Det er suverænt, at der er mulighed at have et halvt fodboldhold med, hvor alle kan sidde godt. Sæderne på tredje sæderække er ikke perfekte, men til mindre teenagebørn går de lige an.

Kabinen er også ganske støjsvag. Dermed behøver du ikke at hæve stemmen vanvittigt meget, når du for tiende gang skal bede ungerne på tredje sæderække om at lade være med at stikke hinanden lammere.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: BJARKE ROSENKILDE

Bedstemor med slag i! 21. november 2019 kl. 18.21

AF: MARTIN WOUTERS

ingen reaktioner fra… 20. november 2019 kl. 10.24

AF: BJARKE ROSENKILDE

Ytringsfrihed eller diktatur. 18. november 2019 kl. 19.20

AF: MARTIN WOUTERS

ønsker flere oplysninger… 18. november 2019 kl. 08.29

AF: JOHN WENNERWALD

Farvel til en kæmpe 17. november 2019 kl. 20.55

AF: BJARKE ROSENKILDE

Hvor bor de blå? 17. november 2019 kl. 00.39
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce