cookie-og-privatlivspolitik
Selv med vinterdæk skal der flyttes noget sne, for at bilen kommer frem.
Vinterdæk på for eksempel snedækkede vinterveje giver op til 44 procent kortere bremselængde. På våd vej giver vinterdæk op til 30 procent kortere bremselængde.

Motor

Nu tælles antallet af biler på sommerdæk

Fra 21. januar og resten af uge 4 kan bilisterne se repræsentanter fra Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen på en lang række parkeringspladser i Danmark.




21. januar 2019 kl. 07:50 Af Pia Winther

Annonce
FAKTA
I uge 4 / 2019 gennemfører Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen dæktælling på en lang række parkeringspladser indkøbscentre, stationer etc. geografisk fordelt over hele landet.
Ved dæktællingen er der udelukkende tale om registrering af dækvalg ved øjesyn.

Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen har siden 2006 gennemført halvårlige dæktællinger for at dokumentere danskernes dækvalg. Dæktællingen om vinteren skal først og fremmest sætte fokus på hvor mange bilister, der kører rundt på de danske vinterveje med sommerdæk, skriver Rådet for Større Dæksikkerhed i en pressemeddelelse.

Hvis antallet af biler på sommerdæk viser sig at ligge under 11 procent, svarende til cirka 285.000 biler, vil det være rekordlavt - men stadig alt for mange!


Sikkerhed

- Vores dæktællinger bidrager til at tegne et billede af trafiksikkerheden i Danmark. Hvis flere hundredetusinde biler på sommerdæk færdes på de danske vinterveje, så har vi dokumenteret et problem, der gælder både fremkommelighed og trafiksikkerhed, fortæller Volker Nitz, Rådet for Større Dæksikkerhed.

I Danmark er der, modsat i vores nabolande, ikke noget lovkrav om vinterdæk. Det på trods af, at det er dokumenteret, at vinterdæk giver det bedste vejgreb på våde og sneglatte veje - også når vinteren er mild. Med det gode vejgreb følger en god standselængde.

- De mange biler på sommerdæk er et stort problem for trafiksikkerheden, når de kører rundt på vejene i vådt og glat føre. Og det ved vi, at mange af dem gør selv i hårdt vintervejr. Med dæktællingen er vi med til at dokumentere problemets omfang. Det danner et solidt grundlag for at minde bilisterne om, at de skal huske at skifte til vinterdæk, fortsætter Volker Nitz.


Opgør med myte

I en mild vinter som denne, er det vigtigt for Rådet for Større Dæksikkerhed at sætte fokus på, at det i høj grad er føret og ikke kun temperaturen, der har størst betydning for bremselængden om vinteren.

FDM konkluderede i en test i 2014, at vinterdæk på våd vej giver op til 30 procent kortere bremselængde i forhold til sommerdæk. På snedækkede veje er bremselængden op til 44 procent kortere på vinterdæk i forhold til sommerdæk.

- Det er en myte, at sommerdæk bremser bedre end vinterdæk på våde veje om vinteren. Når vejene er både kolde og våde, bremser bilen bedre med vinterdæk og selvsagt også på sneglatte veje. Af hensyn til egen og andres sikkerhed i trafikken er vores klare anbefaling at køre med vinterdæk om vinteren, fortæller Volker Nitz.

Hos Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen har man igen i år med tilfredshed noteret, at både myndigheder, virksomheder og organisationer med fokus på trafiksikkerhed råder bilisterne til køre med vinterdæk om vinteren.


Positiv udvikling

Mens repræsentanterne er på vej ud i hele landet, håber både Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen, at de kommer til at dokumentere, at de seneste års positive udvikling fortsætter.

Tilbage i januar 2011 viste deres dæktælling for første gang, at antallet af biler på sommerdæk om vinteren lå under 20 procent. Helt nøjagtig 19 procent. I januar 2018 registrerede de, at 11 procent af de talte biler havde monteret sommerdæk om vinteren. Håbet er for første gang at komme under 10 procent, mens opfordringen til politikerne er at gøre vinterdæk til et lovkrav.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Vi opretter eget vikarbureau 21. april 2019 kl. 22.43

AF: FÆLLESRÅDET FOR SAKSKØBING OG OMEGN

Stop udvidelsen af… 18. april 2019 kl. 09.25

AF: TOM AHLQVIST

Guldborgsund kommuneplan 2019-2031 17. april 2019 kl. 10.06

AF: MARTIN WOUTERS

Hvorfor forvaltes landets… 15. april 2019 kl. 20.15

AF: JOHN WENNERWALD

Mette F. står fast 14. april 2019 kl. 19.43

AF: BO BRIKS RICHARDT

Kasper Rougs troværdighed 10. april 2019 kl. 17.28
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce