cookie-og-privatlivspolitik
Toyota har løftet sløret for den ny kompakte SUV, der bærer navnet Yaris Croos.
Toyota har løftet sløret for den ny kompakte SUV, der bærer navnet Yaris Croos.
Foto: PR

Motor

Ny Toyota afsløret ved digital event

Den ny Yaris hatchback kommer efter sommerferien.




01. maj 2020 kl. 06:00 Af Steen Nielsen

Annonce

Toyota har løftet sløret for den ny kompakte SUV, der bærer navnet Yaris Croos.

Det skete ved en digital online præsentation for journalister fra hele Europa, der som de første fik set den helt nye models karakteristiske og stilfulde design.

Folketidende var med, og vi set en bil, der er længere, bredere og ikke mindst højere med større frihøjde end den kommende Yaris og vil desuden kunne fås med et intelligent firehjulstræk og med den nyeste fjerde generation hybridteknologi.

Med de egenskaber er Yaris Cross klædt på til at kapre kunder fra konkurrenterne i et stadig voksende segment, hvor høj siddeposition og robust design er værdsat.

Den ny Yaris hatchback, der kommer efter sommerferien, og den ny Yaris Cross bliver de første to modeller, der benytter sig af Toyotas nyudviklede trecylindrede 1.5-liters hybridmotor.

Groft sagt har Toyota taget de firecylindrede 2.0-liters og 2.5-liters hybridmotorer fra henholdsvis Corolla og C-HR samt RAV4 og Camry og fjernet en cylinder.

Resultatet er at den nye hybridmotor i Yaris Cross opnår en termisk effektivitet på op til 40 procent, hvilket er bedre end en typisk dieselmotor og også med til at sikre en lav CO2-udledning fra under 120 g/km ifølge den nyeste og mere retvisende WLTP-målemetode.

Det nye hybridsystem har en maksimal ydelse på 116 hestekræfter.

Yaris Cross har med 256 centimeter samme akselafstand som den ny Yaris, men er samlet set 24 cemntimeter længere, hvilket betyder større rummelighed inde i bilen. Derudover er den ni centimeter højere og to centimeter bredere, mens frihøjden er øget tre centimeter.

Yaris Cross fås som standard fås med anden generation af Toyotas omfattende sikkerhedspakke, Toyota Safety Sense, som blandt andet indeholder automatisk nødbremse for både biler, fodgængere og cyklister, adaptiv fartpilot med køfunktion og vejbaneassistent med aktiv styring samt meget mere.

Alt sammen for at minimere risikoen for at havne i en ulykke.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: BJØRN BOESKOV

Svaret blæser i vinden 27. maj 2020 kl. 19.04

AF: JOHN WENNERWALD

Snot for sig og skæg for sig 24. maj 2020 kl. 22.47

AF: JOAN GERTI KRAGH

Grøn Genstart,… 18. maj 2020 kl. 12.53

AF: JOHN WENNERWALD

Skeletterne vælter ud af skabet 17. maj 2020 kl. 20.59

AF: FREDDI HANSEN

Det Falsterske dige 16. maj 2020 kl. 01.09

AF: MARTIN WOUTERS

brædder ønsker hurtigt… 15. maj 2020 kl. 16.47
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce