cookie-og-privatlivspolitik
I følge brancheorganisationen Drivkraft Danmark vil det reducere CO2-udledningen med omkring 200.000 ton om året at gå fra E5 til E10.
I følge brancheorganisationen Drivkraft Danmark vil det reducere CO2-udledningen med omkring 200.000 ton om året at gå fra E5 til E10.
Foto: FDM

Motor

Ny grønnere benzin til din bil

1. januar øges iblandingen af bioætanol i oktan 95-benzin på landets tankstationer. Det betyder, at den nuværende E5 med 5,75 procent bioætanol erstattes af en ny E10-standard, der indeholder 7,6 procent bioætanol.




25. november 2019 kl. 06:00 Af Steen Nielsen

Annonce

Baggrunden for den højere iblanding er, at man fra EU's side ønsker at mindske bilers CO2-udledning ved at øge kravene til iblandet bioætanol. I følge brancheorganisationen Drivkraft Danmark vil det reducere CO2-udledningen med omkring 200.000 ton om året at gå fra E5 til E10.

"Det giver god mening at øge mængden af bioætanol i brændstof, da det sænker CO2-udledningen. Vel at mærke så længe bilerne ikke tager skade.

Energieffektiviteten, altså hvor langt man kører på literen, er stadig stort set den samme, så det er marginalt, hvad man som almindelig bilist vil opleve af forskel, hvis overhovedet nogen," siger leder af FDMs tekniske rådgivning, Lone Otto.

Med den nye E10-standard vil det nuværende E5 mærke på tankpistolerne blive erstattet med et E10-mærke. Dog kun på oktan 95. Højoktan benzin med oktan 98 eller mere vil fortsat have den lavere E5-iblanding af bioætanol og derfor stadig være mærket E5.

Alle benzinbiler fra 2011 og frem er godkendt til E10. Ofte fremgår det af et mærke på bilens tankdæksel. Også de fleste ældre biler og motorcykler kan også køre på E10-benzin. Der er dog undtagelser. Det anslås, at omkring fem procent af bilparken ikke er godkendt til E10.

"Derfor er det vigtigt, at man sikrer sig, at ens bil kan køre på E10-benzin, inden man tanker. Det kan man gøre på hjemmesiden E10benzin.dk eller ved at kontakte bilmærkets importør. Kan bilen ikke køre på E10, anbefaler FDM, at man fremover tanker E5-benzin med et højere oktantal. Også selvom det er lidt dyrere. Ellers risikerer man skader på bilen," siger Lone Otto og tilføjer:

"Der sker ikke noget ved, at man kommer til at tanke en smule E10, blot man efterfølgende fylder E5-benzin på. Men har man fyldt tanken med E10, bør man få den tømt. Helt som ved anden fejltankning."

Den nye højere iblanding af bioætanol gælder kun for benzin. Bilister, der kører på diesel, skal fortsat tanke med "pistolen" mærket med B7.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: KENNETH WINTHER

Tænk hvis præsident Trump… 09. december 2019 kl. 15.37

AF: JOHN WENNERWALD

Hverdagens daginstitutioner 08. december 2019 kl. 22.31

AF: JOHN WENNERWALD

Sundhedsvæsnet får et løft i 2020 01. december 2019 kl. 21.30

AF: VALDEMAR HVIDBERG ALBAN

Så er det nok! 01. december 2019 kl. 17.10

AF: BJARKE ROSENKILDE

Marcus Knuth, en kommende… 29. november 2019 kl. 13.08

AF: BJARKE ROSENKILDE

Skraldespansk 29. november 2019 kl. 12.51
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce