cookie-og-privatlivspolitik
Udover hastighedsbegrænsningen kommer alle nye Volvo'er med en Care-nøgle, der gør det muligt for ejeren af bilen at indstille yderligere begrænsninger for bilens tophastighed
Udover hastighedsbegrænsningen kommer alle nye Volvo'er med en Care-nøgle, der gør det muligt for ejeren af bilen at indstille yderligere begrænsninger for bilens tophastighed
Foto: Volvo

Motor

Nye Volvo er nu med fartbegrænser

De første biler har endnu ikke været til eksamen efter de nye skærpede krav, da coronapandemien har forsinket forårets planlagte Euro NCAP-test. Årets første test ventes offentliggjort efter sommerferien.




03. juni 2020 kl. 06:00 Af Steen Nielsen

Annonce

Alle nye Volvo-modeller, der produceres fra uge 22, vil have en begrænset topfart på 180 km/t. 

Dermed vil Volvo være på forkant al lovgivning på området for at gøre sit til at sikre målætningen om, at ingen skal komme alvorligt til skade eller miste livet i trafikken. 

Udover hastighedsbegrænsningen kommer alle nye Volvo'er med en Care-nøgle, der gør det muligt for ejeren af bilen at indstille yderligere begrænsninger for bilens tophastighed, for eksempel hvis de låner deres bil til familiemedlemmer eller til yngre uerfarne bilister.

Euro NCAP skærper også på kravene til sikkerheden i nye biler gør at gøre testen mere virkelighedsnær. Det handler om bedre beskyttelse af passagerer, ny kollisionstest og overvågning af føreren er blandt de nye testkrav, der også omfatter test af nye sikkerhedssystemer.  

 Blandt de større ændringer er en ny mobil testbarriere, der bevæger sig og rammer bilen med samme hastighed som bilen. Den nye tilføjelse afløser en del af den tidligere frontaltest, hvor bilen 'blot' ramte en mur.   

Samtidig får verdens mest avancerede crashtestdukke, 'THOR', nu plads i bilen. Begge dele skal være med til at give et mere præcist billede af ikke bare beskyttelsen af føreren og passagererne i bilen men også vurdere, om den testede bil rammer en modkørende bil unødigt hårdt.

Den nye Euro NCAP-test ser også på sikkerheden i tilfælde af en sidekollision, der er en af de hyppigste årsager til trafikdræbte og svært tilskadekomne i trafikken. Konkret øger Euro NCAP her kravene til sikring af føreren og beskyttelsen mellem fører og forsædepassager eksempelvis med en airbag mellem de to forreste siddepladser.

"Det er glædeligt at se, at den nye test bedre afspejler virkeligheden på vejene, og er med til at øge sikkerheden. Ikke bare for dem, der sidder i bilen, men også for dem, der evt. måtte blive involveret ind i en ulykke," siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Det er dog ikke kun kravene til kollisionssikkerheden, der er blevet skærpet. Også for sikkerheds- og assistentsystemerne har Euro NCAP hævet barren. Det betyder blandt andet, at nye biler nu også skal kunne genkende og bremse for bløde trafikanter, når bilen bakker.

Derudover tager Euro NCAP de første skridt mod en bedømmelse af systemer, der overvåger opmærksomheden og evt. træthed hos føreren.

De første biler har endnu ikke været til eksamen efter de nye skærpede krav, da coronapandemien har forsinket forårets planlagte Euro NCAP-test. Årets første test ventes offentliggjort efter sommerferien. 



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Gratis tandlæge til alle 05. juli 2020 kl. 21.02

AF: MARTIN WOUTERS

hvordan bliver der smidt… 01. juli 2020 kl. 16.46

AF: MARTIN WOUTERS

have bad ved slotsbrygge 01. juli 2020 kl. 10.01

AF: PER HØYEM

VINDMØLLER 29. juni 2020 kl. 12.36

AF: MARTIN WOUTERS

måske masse af… 29. juni 2020 kl. 10.23

AF: JOHN WENNERWALD

Skinner frem for bus 28. juni 2020 kl. 23.26
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce