cookie-og-privatlivspolitik

Foto: Bilsektionen.dk/FDM

Motor

Pristjek: Oplad elbilen ude i byen

Der er mange måder at få opladet sin elbil på, men det kan være svært at overskue, hvilken løsning der er den bedste - men det er abonnement, vurderer FDM.




03. januar 2019 kl. 14:00 Af Bilsektionen.dk

Annonce

Om man sætter stikket i egen ladeboks eller i et abonnement hos en el-operatør er langt fra ligegyldigt. Alt efter hvor meget man lader elbilen ude og hjemme, er der nemlig penge at spare.

Det viser en undersøgelse, FDM har lavet af prisen på forskellige abonnementsløsninger ved et kørselsbehov på 20.000 kilometer om året.

Det er nemlig billigst at oplade elbilen gennem et abonnement og dyrest gennem egen ladeboks. Forskellen skyldes, at el-udbydere får godtgjort elafgift. Men det binder reelt forbrugere til de store el-udbydere, kritiserer FDM, der mener, at godtgørelsen også bør gælde almindelige forbrugere.

Det er ikke bare bag rattet, det kan mærkes, når familiens benzin- eller dieselbil skiftes ud med én, der kører på el. Det giver også nye vaner, når der skal 'tankes' strøm.

- Adgangen til opladning er afgørende, når man kører elbil. Derfor har vi undersøgt, hvad det koster at lade sin elbil hjemme i indkørslen. Helt overordnet viser vores undersøgelse, at den billigste løsning er at tegne et såkaldt all inclusive-abonnement hos en lade-operatører. Omvendt er det dyrest at installere sin egen ladeboks derhjemme, hvis man har mulighed for det. Det kan faktisk være op til dobbelt så dyrt at lade med egen ladeboks i carporten i forhold til det billigste abonnement hos en udbyder, siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru.

Når abonnementer hos eksempelvis Clever og E.ON er markant billigere end egen ladestander, skyldes det den såkaldte godtgørelse af elafgiften, som virksomheder kan få, og som er på 1,14 kr. pr. kWh.

Energiafgiften på el er langt højere end afgiften på benzin og diesel, og derfor er det kun rimeligt og logisk, at der gives godtgørelse for strøm, der anvendes til elbiler, mener FDM.

Godtgørelsen står dog til at udløbe 1. januar 2020, og forlænges den ikke, vil det gøre all inklusive-abonnementer til de dyreste lade-løsninger.

Omvendt vil opladning via egen ladeboks blive den billigste.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LINDA SOMMER

Ungdomsskolelukninger i… 18. januar 2019 kl. 01.05

AF: JOHN B. HANSEN

Topstyring 17. januar 2019 kl. 12.14

AF: BJARKE ROSENKILDE

Nyt politisk parti med… 16. januar 2019 kl. 18.48

AF: ANNE LISSAU

Kæmpevindmøller vil… 16. januar 2019 kl. 09.22

AF: POUL HANSEN

Høringssvar på vindmøller… 15. januar 2019 kl. 13.00

AF: JOHN WENNERWALD

Farcen om regionerne 13. januar 2019 kl. 21.19
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce