Nexo er efterfølgeren til Hyundai IX35 i brintudgave, som blandt andet Københavns Kommune har en lille flåde af.Egenskaber
Hyundai Nexo er første brintbil, der produceres på samme måde som konventionelle biler. Frem til nu har al produktion af britbiler været mere eller mindre håndarbejde. Det betyder, at Hyundi er klar til at skrue op for produktionen lynhurtigt, hvis der pludselige bliver gang i efterspørgslen af brintbiler rundt om i verden.
Nexo er efterfølgeren til Hyundai IX35 i brintudgave, som blandt andet Københavns Kommune har en lille flåde af.
Nexo har tre tanke til brint, der blandt andet kan fremstilles ved at spalte vand i brint og ilt. I princippet kører bilen på strøm, hvorfor det eneste der kommer fra udstødningen er lidt vandamp.
Oplevelsen af Nexo på norske veje er lydløs og med en undervogn, der er meget komfortabel. Interiøret er præget af luksus og to store skærme i høj opløsning.
Hvad bilen kommer til at koste, vil Hyundai endnu ikke ud med, men 6-700.000 kr. er ikke urealistisk, for der er foreløbig ingen afgift på brintbiler i Danmark.
Lige nu er Toyota Mirai den eneste brintbil, der kan købes i Danmark, hvor der lige nu er 11 brintstationer
Hyundai Nexo
Teknik: Elmotor & brændselscelle
Ydelse: 163 hk
Topfart: 179 km/t
Længde: 467 cm
Akselafstand: 279 cm
Rækkevidde: 666 km
Optankning: Ca. 5 min fra tom