Seat Ateca FR ser ikke kun godt ud, men er generelt en ganske fornuftig pakke med masser af udstyr og en god køreoplevelse.
Det er efterhånden tre år siden vi første gang oplevede Seat Ateca. Men den holder stadigvæk, og den er solidt placeret i det solide SUV-segment, som da også er en succes for Seat.
Det kan man godt forstå, for med Ateca har Seat lavet en bil, som enhver med et budget på omkring 350.000 kroner bør overveje.
Det er i forvejen en ganske pæn bil, men som FR-udgave bliver den ekstra strømlinet at se på. Ud over alt det genkendelige VW-udstyr er Ateca FR også udstyret med et digitalt instrumentbord, med full-LED forlygter, Alcantara-sæder, navigation og bakkamera som standard. I den testede bil var der desuden en avanceret kørepakke, og sammen med de ligeledes eftermonterede og ret store 19"-fælge så vores FR ganske skarp ud.
Men den 1,5 l. benzinmotor overrasker med motoren, som passer utrolig godt til bilen. Det en ny motor, som også sidder i blandt andet. VW Golf. Og Seat-folket har fundet ud af at få det optimale ud af bilen, og sammen med den dobbeltkoblingsgearkasse, som også er standard hos VW-koncernen, så leverer Seat Ateca FR.
Stille og roligt
Du skal dog ikke regne med at komme ud og flyve, for bilen ser nok hurtigere ud, end den er. 0-100 km/t nås på 8,6 sekunder. FR-modellerne ser godt ud hos Seat, men du skal helt op i Cupra-modellen med 300 hk, før der for alvor sker noget fartmæssigt, hvis det er det, du er på jagt efter.
Men hvis du som 99 pct. af befolkningen ikke er en momenthungrende undersvend, men bare en helt almindelig forbruger, så er Seat Ateca FR en ganske velkørende og brugervenlig bil. Og det er endda på trods af de ret store 19 tommer fælge, som bilen var sat op på.
Der er masser af dynamik, og når det nu er en FR-model, så er den endda også ekstra sportsligt sat op. Alligevel føles den komfortabel og barmhjertig ved bykørsel på slidte veje.
På bagsædet vil der også være acceptabel plads til fire voksne, og i bagagerummet skal vi være et skarn for at bede om mere plads end de 510 liter, der er til rådighed.
Priserne er sådan set også fornuftige og ligger på enten 345.000 eller 370.000 kroner, hvis du (klogeligt) vælger det syvtrins DSG-gear til.
Og hvad har vi så lært? Så hvis du overvejer at købe en VW-SUV, så køb en Seat-SUV - det bliver du bestemt glad for.
SEAT Ateca 1,5 TSI DSG FR
SEAT Ateca 1,5 TSI DSG FR
Motor: 4-cylindret benzin på 1,5 liter med turbo.
Ydelse: 150 hk ved 5.000-6.000 omdr./min
Max. moment: 250 Nm ved 1.500-3.500 omdr./min
Gearkasse: 7-trins aut.gear DSG dobbeltkobling
Forbrug: 14,1 km/l. ved blandet kørsel (WLTP-norm)
CO2-udledning: 129 g/km
Tophastighed: 198 km/t.
Acc. 0-100 km/t.: 8,6 sekunder
Køreklar vægt: 1.370 kilo
Længde/bredde/højde: 436/184/165 centimeter
Pris: Seat Ateca FR fås fra 344.026 kroner
Ugens testbil koster fra 561.711 kroner (369.046 kroner eksklusiv ekstraudstyr)