Seat er gået i gang med at vise deres kommende elbiler - især konceptbilen Tavascan viser nye sider af det tysk-spanske bilmærke.
Tidligere på året havde Seats første elbil, Mii, verdenspremiere, men i Frankfurt var microbilen flankeret af to nye elektriske verdenspremierer i form af konceptbilen Cupra Tavascan og plug-in-hybridbilen Seat Tarraco PHEV.
Mii bliver Seats første elbil på det danske marked, hvor den introduceres i starten af det nye år. Den populære bybil kan hurtiglades til 80 procent på en time, har en rækkevidde på 260 kilometer og accelererer fra 0-50 km/t. på 3,9 sekunder.
Men Cupra Tavascan er alligevel det mest spektakulære, vi kommer til at se fra Seat. Bilen er opkaldt efter en landsby i Pyrenæerne, som er kendt for sin omkringliggende natur og flotte landskab. Køredynamik og køreglæde er også nøgleordene for Tavascan. Den har to elmotorer - en på forakslen og en på bagakslen - som leverer en samlet ydelse på 306 hk til alle fire hjul.
Cupra Tavascan accelererer fra 0-100 km/t. på under 6,5 sekunder, og litium-ion-batteriet på 77 kWh giver en rækkevidde på op til 450 kilometer (WLTP).
I slutningen af 2020 følger den nye plug-in-hybridbil Seat Tarraco FR PHEV. Drivlinjen i Tarraco PHEV består af en 1.4 TSI-turbobenzinmotor med 150 hk og en elmotor med 116 hk. Når de to kombineres, er der hele 245 hk og 400 Nm til rådighed. De sender den store SUV fra 0 til 100 km/t. på 7,4 sekunder og giver en topfart på 217 km/t.
Trods de sportslige præstationer er den gennemsnitlige CO2-udledning under 50 g/km. Litium-ion-batteriet har en kapacitet på 13 kWh, og det giver Tarraco PHEV en rækkevidde på mere end 50 km (WLTP) på el alene.