Selv om vores biler bliver stadigt mere teknologiske er der for mange, som overvurderer evnerne i deres nye biler med hensyn til de hjælpemidler, som gør bilerne "selvkørende".
Det er efterhånden ingen sag at købe en ny bil. De fleste nye biler kan jo nærmest køre selv, bremser for dig og holder banen, når man kører rundt i svingene. Sådan kan man i hvert fald forledes til at tro, hvis man ukritisk lytter til den marketing, som skal sælge bilerne.
Men mange nye biler er langtfra så selvkørende, som de giver sig ud for. Det viser en ny test, som sikkerhedssamarbejdet Euro NCAP har lavet af de såkaldte førerassistent-systemer i 10 forskellige biler.
De nye assistentsystemer som for eksempel en aktiv vognbaneassistent kan udelukkende assistere føreren med at holde bilen i vognbanen, men må ikke forveksles med decideret selvkørende funktioner.
I testen har Euro NCAP testet 10 biler med avancerede sikkerhedssystemer. Audi A6, BMW 5 Series, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai NEXO, Mercedes-Benz C Class, Nissan LEAF, Tesla Model S, Toyota Corolla and the Volvo V60.
De såkaldte Highway Assist, som skal assistere ved motorvejskørsel kombinerer adaptiv fartpilot, vognbanekontrol samt øvrige fartkontrolsystemer, med alt fra automatisk aflæsning og tilpasning af fartgrænserne til fartpilot, der arbejder sammen med GPSsystemet om at følge vejens forløb.
Euro NCAP's konklusion er da også klar: Ingen biler kan køre af sig selv.
Vildledning?
Alligevel markedsfører flere bilproducenter de nye førerassistenter, så de giver indtryk af, at bilen netop kan køre selv. Det kan vildlede forbrugerne og skabe farlige situationer i trafikken.
Ifølge en undersøgelse, som Euro NCAP har lavet i forbindelse med testen, tror flere end to ud af tre bilkøbere, at man i dag kan købe selvkørende biler.
- Selv om udviklingen går stærkt, er vi endnu et godt stykke fra de selvkørende biler. Derfor er det også helt galt, når så mange tror, at nye biler reelt kan køre selv. Det vidner dels om behovet for mere forbrugeroplysning på området, dels at bilproducenterne i deres markedsføring skal blive mere realistiske i forhold til, hvad deres førerassistent-systemer faktisk er beregnet til. Ellers risikerer vi, at bilister fejlagtigt overlader kontrollen til bilen selv. Det kan i værste fald ende fatalt, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.
Hovedkonklusioner fra Euro NCAP
o Der findes ikke selvkørende biler på markedet I dag.
o De biler, der er på markedet i dag, kan ofte tilbyde en god assistance til føreren, men det skal ikke forveksles med selvkørende funktioner. Føreren er altid ansvarlig for kørslen.
o Korrekt anvendt kan den nye teknologi hjælpe føreren med at holde en sikker afstand til forankørende biler, en korrekt hastighed og hjælpe med at blive I vognbanen.
o Sikkerhedssystemerne bør ikke benyttes i situationer, de ikke er beregnet til.
o Ikke alle bilproducenter benytter hjælpesystemerne på samme måde og giver dermed ikke føreren samme assistance under kørslen
Bør ændre ordlyd
Euro NCAP har på baggrund af testen henvendt sig til en række bilproducenter og bedt dem ændre deres markedsføring af hjælpesystemerne.
- Blandt andet har Euro NCAP bedt Nissan ændre navnet på det system, der hjælper føreren med at holde bilen i vejbanen, så det i stedet for at hedde ProPILOT bør ændres til ProPILOT Assistant. Netop ordet assistant er vigtigt, da det fortæller bilisten, at der kun er tale om et assistentsystem, som alene skal hjælpe føreren af bilen og ikke overtage kørslen,« siger Søren W. Rasmussen.
Plads til forbedring
Det er imidlertid ikke kun markedsføringen og navngivningen af førerassistenterne, Euro NCAP mener kan blive bedre. Også den måde, systemerne virker på, kan med fordel blive mere ens bilmærkerne imellem.
- Selv om testen viser, at de forskellige førerassistenter generelt virker godt, er der også stor forskel på, hvordan de virker. I takt med at de bliver standard i nye biler, vil det være en fordel, hvis de i højere grad assisterer kørslen på nogenlunde samme måde. Det vil betyde, at bilisterne har lettere ved at vide, præcis hvordan systemerne vil assistere kørslen, siger Søren W. Rasmussen.
Euro NCAP er netop nu er ved at fastlægge nye rammer for sin sikkerhedstest, så organisationen allerede om nogle år vil kunne vurdere bilproducenternes nye sikkerhedssystemer på en standardiseret måde. Det vil rådgive kommende bilkøbere om funktionen og sikkerheden i de enkelte bilmodellers assistentsystemer langt bedre.