Skodas nye hatchback i mellemklassen bliver en spændende tilføjelse til den allerede meget konkurrencerige Golf-klasse - og Skoda vil bryde grænserne med flere assistentsystemer, mere sikkerhed og maksimal rummelighed.
Skoda tager nu konkurrencen op i Golf-klassen, og det bliver med lanceringen af den helt nye Scala, som Skoda håber kan imponere på både design, plads, udstyr, opkobling, sikkerhed og køreegenskaber.
Nyt designsprog
Scala kommer til at markere Skodas nye designsprog, med en markant kølergrill, smalle forlygter med mulighed for fuld-LED og store luftindtag. Bagenden byder ligeledes på flere nyheder:
I stedet for et logo står der Scala med blokbogstaver på bagklappen og der er ogsådynamiske LED-blinklys med en glidende bevægelse i blinklyset indefra og ud.
Også kabinen har et helt nyt design og lækker finish. Den mest markante feature er instrumentbordets fritstående touchskærm, som afhængig af infotainmentsystemet kan være helt op til 9,2", som får selskab af blød belysningi kabinen.
Masser af plads
Som den første bil fra Skoda er Scala bygget på Volkswagen-gruppens A0 MQB-platform, så selvom Scala er en forholdsvis kompakt bil - 4.362 mm lang, 1.793 mm bred og 1.471 mm høj - er den lige så rummelig som Skoda Octavia på grund af en akselstand på hele 2.649 mm.
Derudover får Scala et bagagerum på hele 467 liter og 1.410 liter, når bagsædet bliver fældet frem.
Digitalt cockpit
Med navne som Swing, Bolero og Amundsen bliver kunderne også tilbudt helt nye muligheder med infotainmentsystemet, hvor der er skærme på op til 9,2".
Men mange vil også blive glade for at erfare, at Skoda lover masser af standardudstyr, der kan suppleres med fx elektrisk anhængertræk, der frigøres med et tryk på en knap i bagagerummet. Ligeledes er det bekvemt at tilvælge den elektriske bagklap, som kan åbnes med en fodbevægelse under bagkofangeren.
Kun én diesel
Helt som forventet får Scala også frontassistent med udvidet fodgængerbeskyttelse og vejbaneassistent med mere, men også en multikollisionsbremse kan automatisk bremse bilen efter en kollision.
Den mindste motor bliver en 1,0 TSI 95 hk med en femtrins manuel gearkasse, og derefter følger en 1.0 TSI 115 hk med en sekstrins manuel gearkasse eller et syvtrins DSG-automatgear.
Den stærkeste benzinmotor er 1.5 TSI 150 hk, som ligeledes fås med enten en sekstrins manuel gearkasse eller et syvtrins DSG-automatgear. Derudover er der en dieselmotor i form af 1.6 TDI 115 hk. Det er endnu ikke fastlagt, hvilke motorer Scala introduceres med i Danmark.
Skoda Scala forventes at få danmarkspremiere inden sommerferien næste år.