På blot ét år er salget af biler med automatgear i det såkaldte B-segment steget med cirka 25 procent herhjemme.
Tidligere var automatgear forbeholdt store flydere i direktørklassen. Sådan er det ikke længere. På blot ét år er salget af biler med automatgear i det såkaldte B-segment steget med cirka 25 procent herhjemme.
"Vi kan mærke en stigende efterspørgsel fra vores kunder på automatgear i biler i alle størrelser. Og da vi naturligvis gerne vil give kunderne det, de efterspørger, er det godt at kunne sige, at i20'eren er en af de få biler i den størrelse, der fås med automatgear med dobbeltkobling, og at i30'eren med samme gearkasse er den billigste i sin klasse," siger Annegrethe Skovby, pressechef, Hyundai Danmark.
I dag er der faktisk flere biler med automatgear, der ifølge de officielle forbrugstal kører lige så langt på literen som tilsvarende model med manuelt gear.
Hyundai i30 5-dørs 1.4 T-GDi er et eksempel på det. Med manuelt gear lyder det officielle forbrugstal ifølge den nye, mere retvisende WLTP-norm på op til 16,4 km/l. Den samme bil med automatgear kører ligeledes op til 16,4 km på én liter benzin.
Det samme er gældende for Hyundai i20 1.0 T-GDi. Den kører op til 17,9 km/l, uanset om man vælger manuelt eller automatgear