cookie-og-privatlivspolitik
Renault Zoe er blevet en moderne elbil med lang rækkevidde.

6

Billeder

Renault Zoe er blevet en moderne elbil med lang rækkevidde.
Foto: Bilsektionen.dk

Motor

TEST Bybilen Renault Zoe får længere rækkevidde

Renault Zoe er blevet en moderne elbil med lang rækkevidde og fede nye muligheder i en nydesignet kabine.




05. oktober 2019 kl. 06:28 Af Bilsektionen.dk

Annonce

Sardinien Renault Zoe har altid været lidt af en underdog i kapløbet om at levere duelig elbiler. Det er paradoksalt, for Zoe var faktisk en af de første biler på markedet i Danmark, og især i København er der mange af dem.

De fleste kører i delebilsordninger, men det betyder også, at der er mange, som har prøvet at køre bilen. Helt så begejstrede har privatbilisterne ikke været for Zoe, selv om den har vist fine salgstal i Europa generelt. Men det kan være, at det ændrer sig nu. Zoe kan nu nemlig fås som en langt mere moderne bil med længere rækkevidde og en flot, moderne kabine.

Det er ellers ikke fordi, der er sket det helt store med bilen: Fronten er ny, det samme er baglygterne. Ellers er det business as usual. Det er nemlig inde i kabinen og det tekniske, hvor Renault har gjort fremskridt.

Det vigtigste ved bilen er helt sikkert, at designerne har rodet lidt med luftventilationen. Det har betydet, at der nu kan komme mere luft til den luftkølede batteripakke. Og med mere kompakte batterier har bilen nu en længere rækkevidde. Batteripakken på 52 kWh gør den nye ZOE ZE50 i stand til at køre 395 km på en opladning, og det bør være rigeligt.


Ganske komfortabel

Vi har været på Sardinien for at prøve bilen på øen smalle veje, og det er et ganske komfortabelt køretøj, som Renault har sat sammen. Vi oplevede en bil, som ikke er specielt hurtig, men som alligevel med sit el-moment har rigeligt med kræfter til en frisk overhaling.

Ved kørsel i sving mærker vi, at bilen er tung i bunden. Det er dog ikke den udmærkede affjedring, der lider under det, men nærmere dækkene, som ikke kan følge med - det er der jo råd for.

Renault har nu også en ny bykørsel-indstilling, hvor bilen selv bremser, når man slipper speederen og dermed genoplader batterikapacitet. Man kan dog ikke køre bilen helt uden at bruge bremsepedalen.

Med sin nye og stærkere elmotor på 136 HK og et moment på 245 Nm går Zoe fra 0-100 km/t på under 10 sekunder og har en elektronisk begrænset topfart på omkring 140 km/t.

Men også opladningstiden er vigtig, og her har Renault, ligesom så mange andre, mulighed for at lade bilen op ved højst 50 kWh. Hvorfor man ikke havde valgt 100 kWh, som efterhånden er ved at være standarden for hurtigopladning, var der ingen fra Renault, som kunne komme med et tilfredsstillende svar på.

Dog giver de 50 kWh muligheden for at lade op til ekstra 150 kilometer på 30 minutter Parkeret ved hjemmet koblet til en wallbox klares en fuld opladning på ca. ni timer, altså en typisk natopladning.


Mere digital

Den store forandring finder vi indvendigt i kabinen. Den er blevet langt mere indbydende og moderne i forhold til den gamle, som trods sine to digitale skærme virkede lidt kedelig. For første gang i et årti har Renault ændret på nogle af de primære betjeningsknapper, og det klæder Zoe (og Clio, som også har fået samme overhaling).

Især de to digitale skærme (på hhv. 10" og et aflangt på 9,3" i midterkonsollen) står knivskarpt og fungerer rigtig godt, selv om det reagerer en smule langsomt.

Knivskarpt er også det nye online-system MyRenault, som betyder, at du kan planlægge længere ture hjemmefra køkkenbordet og varme bilen op, inden du sætter dig ud i den. Systemet er allerede udrullet herhjemme, og findes faktisk også til de gamle Renault Zoe-modeller. Det er ganske smart.

Med sin nye rækkevidde er Zoe klart mere interessant for en del flere bilister. Der er sket meget siden første generation i 2012, og med tredje generations har Renault lavet en bybil, som endda kan køre langt og dermed burde være et oplagt alternativ til andre, mindre fossile biler.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: BJARKE ROSENKILDE

Borgerens stat 19. oktober 2019 kl. 13.42

AF: BJARKE ROSENKILDE

Lokalpolitik 18. oktober 2019 kl. 11.15

AF: JOHN WENNERWALD

Oprydning efter brystkræftsskandale 13. oktober 2019 kl. 20.51

AF: BJARKE ROSENKILDE

Narrens vise. 10. oktober 2019 kl. 16.29
Nu må Digelauget stoppe vanviddet 09. oktober 2019 kl. 10.42

AF: BJARKE ROSENKILDE

Blåpandet stram udlændinge politik 08. oktober 2019 kl. 15.54
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce