cookie-og-privatlivspolitik
KIA Optima SW Plug-in Hybrid

8

Billeder

KIA Optima SW Plug-in Hybrid
Foto: Bilsektionen.dk

Motor

TEST: Optima plugin-kæmper sig i mål

Det er marginaler, der hindrer Kia Optima PHEV i at være det bedste valg, når det gælder plugin-hybrider i firmabilsklassen - garanti og udstyr redder dog dagen.




12. september 2019 kl. 06:07 Af Bilsektionen.dk

Annonce
FAKTA
KIA Optima SW Plug-in Hybrid
Motor: 4-cylindret benzin på 2,0 l. og elektrisk motor
Samlet ydelse: 205 hk. ved 6.000 omdr./min
Max. moment: 375 Nm ved 2.330 omdr./min
Rækkevidde på el: 53 kilometer
Gearkasse: 6-trins aut.gear
Forbrug: 66,7 km/l. ved blandet kørsel (WLTP-norm)
CO2-udledning: 34 g/km
Tophastighed: 192 km/t
Acc. 0-100 km/t.: 9,7 sekunder
Køreklar vægt: 1.815 kilo
Længde/bredde/højde: 485/186/147 centimeter
Pris: KIA Optima SW Plug-in Hybrid fås fra kr. 349.999 kroner
Ugens testbil koster 384.999 kr. (349.999 kr. ekskl. ekstraudstyr)

Hybridbiler har ingen fremtid. Det vurderer VW og General Motors, som stille og roligt vil udfase biltypen. Men mange andre steder er man i fuld gang med at forfine konceptet, og et af stederne er Kia, som efterhånden i nogle år har tilbudt deres bud på en stor firmabil, Kia Optima, som en plugin-hybrid.


Tyskland vs Korea

Denne bil konkurrerer i den grad med Passat GTE som sidste år kostede fra 453.000 kroner (en ny udgave er faktisk på vej med det kommende Passat-facelift). Optima er markant billigere og koster fra 350.000 kroner. Det er faktisk det samme, som du kan få en brugt Passat GTE med cirka 50.000 kilometer for.

Og så er der mange fordele, der tæller i Optima PHEVs retning. Den er proppet med udstyr. Det eneste, der mangler er automatisk parkering og 360 graders view over bilen. Det kan dog tilkøbes og var også i testbilen.

Dermed er den totale pris 384.995 kroner, og det er sådan set ikke en dårlig pris for en bil, som giver dig muligheden for at køre til og fra arbejde fuldstændig uden at bruge brændstof.

Skal du for eksempel køre gennem myldretiden i byen i København vil du have cirka 60 kilometer el til rådighed, mens du holder i den første, anden og tredje kø, og der er ingen kvaler, inden du når frem.

Men selv hvis du har cirka 25 kilometer. på arbejde, kan du i princippet køre frem og tilbage til hjemmet uden at bruge brændstof, hvilket også er er ganske fantastisk.


Ikke specielt hurtig

Men bilen kører desværre ikke lige så godt som den ellers allerede aldrende konkurrent GTE. Det er sådan set ikke fordi, Optima ikke er velkørende, for det er den, selv om den nogle gange virker en smule tung. Det er da også en god fornemmelse at køre på ren el, og selv om GTE ikke er lige så effektiv på ren el kilometermæssigt, så kører GTE bare bedre.

I Optima PHEV arbejder en benzinmotor med 154 hk sammen med en elmotor på 68 hk, og selv om regnskabet umiddelbart lyder skævt, så yder bilen samlet 205 hk. Det er faktisk ret meget, selv om det er en stor bil. Oveni 375 Nm. til at flytte bilen fremad i en fart - eller hvad?

Momentet burde jo være til rådighed så snart vi overvejer at røre speederen, men vi fornemmer ikke den øjeblikkelige reaktion fra motoren, og det virker til at stresse køretøjet, når man gerne vil hurtigt ud af startblokken. Hvis man fortsætter med aggressiv acceleration, slår benzinmotoren til, og den bidrager med mere støj end fart.

Optima føles derfor lidt for næsetung, mens GTE føles mere sofistikeret, dynamisk og velkørende.

Optima mangler dynamikken, og der er ikke engang mulighed for at indstille bilen til en sportslig indstilling. Muligheden for at tilvælge opladning af bilen op under kørslen mangler også. Det er synd, for det kunne være en rigtig god tilføjelse til Optima PHEV, så man kunne køre langt og stadigvæk have strøm til rådighed, når man skulle ind i byen og køre elkørsel. Men det undværer vi indtil videre. Muligheden findes ellers i GTE.


Rigtig god plads

Der er ellers usædvanligt meget plads i. Også til fire voksne. Desuden fungerer alt bare i bilen: Der er alt, man skal drømme om i infotainmentsystemet som Android Auto, Apple Carplay, navigation osv. Skærmen kunne dog være skarpere.

Der er fin plads i bagagerummet (selv om den er langtfra klasseledende), ligesom der er fornem plads til forsædepassagererne, som da også sidder rigtig godt.

Men så bliver rønnebærrene altså lidt sure. Ladetiden på omkring tre timer er til den lange side, og det burde kunne gøres hurtigere.

Når man sætter sig bag rattet, er det heller ikke kun infotainmentskærmen, der virker lidt for gammel, det er også brandærgerligt, at der ikke er en digitalt instrumentbord.


Dejlig langtursbil

Denne bil er lavet til familietransport. Det ville derfor være en god bil at køre gennem Europa i, men jeg kunne også godt tænke mig, at bilen havde mere moment, og at eldelen var mere udbygget og avanceret. Ellers er undervognen helt sikkert til den komfortable side, og den er i dén grad prioriteret frem for komforten.

Lydniveauet af bilen er ok. Man kan køre på ren el på til 140 km/t, og så bliver man mere opmærksom på dæk, og vejstøj, men selv dér er det en rimelig stille bil, og den er godt isoleret. I det hele taget er det en bil, som ikke skuffer.

Summen af bilen er, at den lykkes, og så er det alt det andet, som man ikke kan slippe for eksempel de syv års garanti. som er uovertruffen. Dét alene burde afvise enhver, som i stedet skeler til VW Passat GTE. Enten skal man betale 100.000 kroner mere for en ny model eller købe en brugt - som er helt uden garanti.

At vælge Passat GTE er logisk, for det er en bedre bil. Men det er også en kortsigtet løsning - jeg ville gå efter Optima PHEV og nyde godt af den lange garanti og det rundhåndede udstyrsniveau.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: BJARKE ROSENKILDE

Bedstemor med slag i! 21. november 2019 kl. 18.21

AF: MARTIN WOUTERS

ingen reaktioner fra… 20. november 2019 kl. 10.24

AF: BJARKE ROSENKILDE

Ytringsfrihed eller diktatur. 18. november 2019 kl. 19.20

AF: MARTIN WOUTERS

ønsker flere oplysninger… 18. november 2019 kl. 08.29

AF: JOHN WENNERWALD

Farvel til en kæmpe 17. november 2019 kl. 20.55

AF: BJARKE ROSENKILDE

Hvor bor de blå? 17. november 2019 kl. 00.39
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce