cookie-og-privatlivspolitik
Seat Tarraco

8

Billeder

Seat Tarraco
Foto: Bilsektionen.dk

Motor

TEST: Seats syvsæders SUV opfylder de fleste ønsker

Seat Tarraco er næppe førstevalg for familier, som skal have en bil med syv sæder. Det er synd, for der er rigtig meget, som fungerer rigtig godt i bilen.




14. september 2019 kl. 06:34 Af Bilsektionen.dk

Annonce

Hvis man skal have bil med plads til syv, så er udvalget nogenlunde overskueligt. Der findes lige under 20 nye biler, som giver den mulighed. De koster fra cirka 200.000 for en Dacia Lodgy til omkring 1.000.000 kroner for en Volvo XC40.

Med Tarraco ligger Seat nogenlunde i den lave ende af midten, og de lover jo det bedste fra Tyskland samt den spanske køreglæde og sjæl. Og kan Tarraco så leve op til det? Ja, må være det helt korte svar.

Konkurrenterne hedder fx S-Max, 5008, Kodiaq, Touran osv. Alle er ganske gode biler, men Seat har spidset blyanten og lavet en bil, som sammen med Peugeot 5008 er blandt de pæneste i segmentet. Det klæder Seat Tarraco med de fede LED-lys fortil og den brede LED-stribe på tværs af bagsmækken bagtil.


Veludstyret

Vi har fat i udgaven med firehjulstræk, DSG-gear og 190 hk. og en pokkers masse udstyr. Desuden er det en typisk bil fra VW-koncernen med gode samlinger, lækker kvalitet samt lækre og overskuelige løsninger. Og så har den altså de syv sæder. Det er med til at gøre den unik.

Den testede bil koster fra 514.990 kroner. Bevres, det er mange penge, og denne udgave står faktisk i 544.940 kroner. For det får vi elektrisk førersæde med memory, metallak, der er 360 graders kamera og noget så ligegyldigt som en trådløs oplader til 3.800 kroner. Det er næsten lige så mange penge som en rigtig god telefon med lang batteritid koster.

På forsædet sidder jeg godt, højt og har et fint overblik. Jeg har også det meget genkendelige VW-panel foran mig. Det minder om det man så i en en VW et par år tilbage. Skærmen er blevet stor, og der er noget trådløs genkendelse. Ellers er den responsiv, om der er også fysiske knapper til at bakke skærmen op. Det fungerer rigtig, rigtig godt.

I det hele taget er Seat Tarraco ganske veludstyret, med 19" fælge, genkendeligt digitalt VW-cockpit, -knapper og -kabine, opvarmede bagsæder og klimaanlæg som standard. Det er stærkt.


Velkørende

Seat har altid fokus på køreoplevelsen, og det fornemmer vi også her. Den testede udgave har firehjulstræk, som vi altid fik brug for, men det må være en fed sikkerhed at have, hvis man fx drømmer om at tage på skiferie i bilen. Hvor andre biler ville sidde fast, ville denne bil være drømmen i Norges snehelvede. Vi bruger det som eksempel, fordi det jo nærmest aldrig sner herhjemme mere. Der er faktisk seks køreindstillinger, som dog kun ændrer bilens opførsel begrænset.

Hvis man kører lidt udfordrende er styretøjet dejlig præcist. Selv om bilen er tung, er den let at manøvrere, og der er god føling med bilen. Der mærker man Seat-DNA'en, og selv om bilen er manøvredygtig, er den også virkelig komfortabel.

Forbruget er dog i den høje ende. Vi kørte cirka 10,5 km/l. uden at være aggressiv. Officielt siger forbruget 11,0 km/l. Det burde være bedre, og det er ikke ligefrem en opfordring til folk, som gerne vil købe bilen som pendlervogn.


Fornuftig plads

På bagsædet er flybakker til de bagerste, og der var også fin og rigelig plads til den cykel, der på et tidspunkt skulle med i bagagerummet. Der er også mulighed for at rykke sæderne frem og tilbage for at skabe ekstra plads til 3. sæderække.

De bagerste sæder er dog højst til små teenagere. Jeg, 180 cm høj, kunne ikke engang sidde oprejst, og satte jeg den midterste sæderække helt frem, ville der også der kun være plads til kun små børn. Bagerste række er kun en nødløsning, og det fungerer kun hvis du har knægtens fodboldhold med, eller du kan få most din lille, krumryggede svigermor derom. Det kræver, at du enten kan skubbe hende hårdt så hun falder på plads, eller at hun er ret adræt, for det kræver en indsats at komme ind deromme.


Dommen

Generelt er det en velfungerende bil. Selvfølgelig. Det er også en fornøjelse, at man imponeres over den larm, som ikke er der. Kabinen er ganske velisoleret, og der er meget sjældent behov for at skulle hæve stemmerne under samtale - selv ved høj fart. Også dæk og vindstøj er begrænset.

At den den adaptive fartpilot er klog og fungerer helt perfekt i køkørsel, hvor den selv sætter i gang efter mindre end tre sekunder, gør også bykørsel til en leg.

Som syvsædersbil er Seat Tarraco helt klart en overvejelse værd. At prisskiltet så kommer op over 500.000 vil helt klart afskrække mange. Det er synd, for Seat har et ganske fornuftigt produkt med Tarraco, som faktisk også er bedre en søstermodellen Skoda Kodiaq - i hvert fald rent køredynamisk.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Oprydning efter brystkræftsskandale 13. oktober 2019 kl. 20.51

AF: BJARKE ROSENKILDE

Narrens vise. 10. oktober 2019 kl. 16.29
Nu må Digelauget stoppe vanviddet 09. oktober 2019 kl. 10.42

AF: BJARKE ROSENKILDE

Blåpandet stram udlændinge politik 08. oktober 2019 kl. 15.54

AF: JOHN WENNERWALD

Eget vikarbureau 06. oktober 2019 kl. 21.15

AF: BJARKE ROSENKILDE

EU og det besværlige demokrati. 02. oktober 2019 kl. 15.47
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce