Annonce
Motor

TEST: Seats syvsæders SUV opfylder de fleste ønsker

Seat Tarraco Foto: Bilsektionen.dk

Seat Tarraco er næppe førstevalg for familier, som skal have en bil med syv sæder. Det er synd, for der er rigtig meget, som fungerer rigtig godt i bilen.

Hvis man skal have bil med plads til syv, så er udvalget nogenlunde overskueligt. Der findes lige under 20 nye biler, som giver den mulighed. De koster fra cirka 200.000 for en Dacia Lodgy til omkring 1.000.000 kroner for en Volvo XC40.

Med Tarraco ligger Seat nogenlunde i den lave ende af midten, og de lover jo det bedste fra Tyskland samt den spanske køreglæde og sjæl. Og kan Tarraco så leve op til det? Ja, må være det helt korte svar.

Konkurrenterne hedder fx S-Max, 5008, Kodiaq, Touran osv. Alle er ganske gode biler, men Seat har spidset blyanten og lavet en bil, som sammen med Peugeot 5008 er blandt de pæneste i segmentet. Det klæder Seat Tarraco med de fede LED-lys fortil og den brede LED-stribe på tværs af bagsmækken bagtil.

Seat Tarraco Foto: Bilsektionen.dk

Veludstyret

Vi har fat i udgaven med firehjulstræk, DSG-gear og 190 hk. og en pokkers masse udstyr. Desuden er det en typisk bil fra VW-koncernen med gode samlinger, lækker kvalitet samt lækre og overskuelige løsninger. Og så har den altså de syv sæder. Det er med til at gøre den unik.

Den testede bil koster fra 514.990 kroner. Bevres, det er mange penge, og denne udgave står faktisk i 544.940 kroner. For det får vi elektrisk førersæde med memory, metallak, der er 360 graders kamera og noget så ligegyldigt som en trådløs oplader til 3.800 kroner. Det er næsten lige så mange penge som en rigtig god telefon med lang batteritid koster.

På forsædet sidder jeg godt, højt og har et fint overblik. Jeg har også det meget genkendelige VW-panel foran mig. Det minder om det man så i en en VW et par år tilbage. Skærmen er blevet stor, og der er noget trådløs genkendelse. Ellers er den responsiv, om der er også fysiske knapper til at bakke skærmen op. Det fungerer rigtig, rigtig godt.

I det hele taget er Seat Tarraco ganske veludstyret, med 19" fælge, genkendeligt digitalt VW-cockpit, -knapper og -kabine, opvarmede bagsæder og klimaanlæg som standard. Det er stærkt.

Seat Tarraco 2,0 TSI 190 hk Xcellence 4X4 DSG

Seat Tarraco 2,0 TSI 190 hk Xcellence 4X4 DSG
Motor: 4-cylindret benzin på 2,0 liter. med direkte indsprøjtning og turbo
Ydelse: 190 hk. ved 3.500-4.000 omdr./minuttet
Max. moment: 320 Nm ved 1.450-4.200 omdr./minuttet
Gearkasse: 7-trins aut.gear DSG
Forbrug: 11,0 km/l. ved blandet kørsel (WLTP-norm)
CO2-udledning: 207 g/km
Tophastighed: 211 km/t
Acc. 0-100 km/t.: 8,0 sekunder
Køreklar vægt: 1.773 kilo
Længde/bredde/højde: 473/184/167 centimeter
Pris: Seat Tarraco fås fra 379.440 kroner
Ugens testbil koster 544.940 kroner. (514.990 kroner eksklusiv ekstraudstyr)

Seat Tarraco Foto: Bilsektionen.dk
Artiklen fortsætter efter annoncen

Velkørende

Seat har altid fokus på køreoplevelsen, og det fornemmer vi også her. Den testede udgave har firehjulstræk, som vi altid fik brug for, men det må være en fed sikkerhed at have, hvis man fx drømmer om at tage på skiferie i bilen. Hvor andre biler ville sidde fast, ville denne bil være drømmen i Norges snehelvede. Vi bruger det som eksempel, fordi det jo nærmest aldrig sner herhjemme mere. Der er faktisk seks køreindstillinger, som dog kun ændrer bilens opførsel begrænset.

Hvis man kører lidt udfordrende er styretøjet dejlig præcist. Selv om bilen er tung, er den let at manøvrere, og der er god føling med bilen. Der mærker man Seat-DNA'en, og selv om bilen er manøvredygtig, er den også virkelig komfortabel.

Forbruget er dog i den høje ende. Vi kørte cirka 10,5 km/l. uden at være aggressiv. Officielt siger forbruget 11,0 km/l. Det burde være bedre, og det er ikke ligefrem en opfordring til folk, som gerne vil købe bilen som pendlervogn.

Seat Tarraco Foto: Bilsektionen.dk
Artiklen fortsætter efter annoncen

Fornuftig plads

På bagsædet er flybakker til de bagerste, og der var også fin og rigelig plads til den cykel, der på et tidspunkt skulle med i bagagerummet. Der er også mulighed for at rykke sæderne frem og tilbage for at skabe ekstra plads til 3. sæderække.

De bagerste sæder er dog højst til små teenagere. Jeg, 180 cm høj, kunne ikke engang sidde oprejst, og satte jeg den midterste sæderække helt frem, ville der også der kun være plads til kun små børn. Bagerste række er kun en nødløsning, og det fungerer kun hvis du har knægtens fodboldhold med, eller du kan få most din lille, krumryggede svigermor derom. Det kræver, at du enten kan skubbe hende hårdt så hun falder på plads, eller at hun er ret adræt, for det kræver en indsats at komme ind deromme.

Seat Tarraco Foto: Bilsektionen.dk
Artiklen fortsætter efter annoncen

Dommen

Generelt er det en velfungerende bil. Selvfølgelig. Det er også en fornøjelse, at man imponeres over den larm, som ikke er der. Kabinen er ganske velisoleret, og der er meget sjældent behov for at skulle hæve stemmerne under samtale - selv ved høj fart. Også dæk og vindstøj er begrænset.

At den den adaptive fartpilot er klog og fungerer helt perfekt i køkørsel, hvor den selv sætter i gang efter mindre end tre sekunder, gør også bykørsel til en leg.

Som syvsædersbil er Seat Tarraco helt klart en overvejelse værd. At prisskiltet så kommer op over 500.000 vil helt klart afskrække mange. Det er synd, for Seat har et ganske fornuftigt produkt med Tarraco, som faktisk også er bedre en søstermodellen Skoda Kodiaq - i hvert fald rent køredynamisk.

Seat Tarraco Foto: Bilsektionen.dk
Seat Tarraco Foto: Bilsektionen.dk
Seat Tarraco Foto: Bilsektionen.dk
  • Seat Tarraco Foto: Bilsektionen.dk
  • Seat Tarraco Foto: Bilsektionen.dk
  • Seat Tarraco Foto: Bilsektionen.dk
  • Seat Tarraco Foto: Bilsektionen.dk
  • Seat Tarraco Foto: Bilsektionen.dk
  • Seat Tarraco Foto: Bilsektionen.dk
  • Seat Tarraco Foto: Bilsektionen.dk
  • Seat Tarraco Foto: Bilsektionen.dk
Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Sofie Amalie lever med en livslang gæld

112

Færgerejsende fanget: Havde farlig genstand gemt i tasken

Sundhed

Foruroligende kortlægning: Her er risikoen for tidlig død voldsom

Sport

Ny landsholdstrøje overrasker med lokal detalje

Lolland

Opråb fra sognepræst: Risiko for, at kirken lukker

Guldborgsund

110 nye boliger på vej: - Jeg må lige knibe mig selv i armen

112

Alt, alt for hurtigt: Bilist kørte 91 km/t inde i byen

Sport

Få måneder før OL: To NFH-spillere udtaget til landsholdet

Vejret

Lunefuldt forårsvejr bringer regn og blæst - og en smule sol

Indland

Cirka 840 kilo narko er fundet ved Sjællands Odde

Indland

Gør klar til massiv oprustning mod ny pandemi

Erhverv

Snart sparkes kæmpebyggeri i gang: - Samarbejdet er fremragende

Guldborgsund

Truet træleopard bidt ihjel: - Helt ekstremt øv

Sport

Ærlig cheftræner efter nederlag: - Vi kan ikke bare krølle Skive sammen

Guldborgsund

Nyt telefonbedrageri: Sådan snød de hævekortet fra ældre

Annonce
Annonce
Erhverv

Prisvindende lokal møbelproducent begæret konkurs

112

Nu udrustes vores lokale politi med strømpistoler

Sport

Spændende pokallodtrækning: - TSØ skal møde gamle kendinge

Guldborgsund

Derfor fløj kampflyene over Falster

112

Forsøgte at stikke af fra politiet: Forklaringen fandt de på hans bopæl

112

Tiltalt for drab på spædbarn vil skilles

Guldborgsund

Her er de udfordret af opkørte stier