Giver det mening at kalde en elbil for Turbo? Det har Porsche i hvert fald valgt, og der er vilde tal bag den nye elbil, som forener sport og familiebrug
For nogle er det drømmen, der bliver til virkelighed. For andre er det et mareridt: Uanset hvad så er det svært som bilentusiast ikke at se frem til, hvad der kommer til at ske, når Porsche Taycan rammer vejene inden længe. Uanset om du ser frem til den revolutionerende bil med den hurtige opladningstid, lange rækkevidde og skræmmende præstationer, eller om du tænker at, det er helligbrøde, at der nu kommer noget så dumt som en lydløs Porsche, så er noget at se frem til.
Det er naturligvis mange penge, men Porsche lover, at man får noget for sine penge. Bilen kan kun sammenlignes med en Tesla Model S P100D, som er den hurtigste serieproducerede elbil. Indtil nu.
Taycan er en firedørs sportslimousine, og er en kombination af klassiske Porsche- præstationer og hverdagsanvendelighed i en god forening.
Taycan er den første serieproducerede bil, som kommer med en systemspænding på 800 V i stedet for 400 V, som er normalt for elbiler. Det betyder blandt andet også, at man på godt fem min. med jævnstrøm (DC) i lynopladningsnettet kan lade op til 100 km rækkevidde (jf. WLTP). Ladetiden fra fem til 80 pct. udgør under ideelle betingelser 22,5 min., og den maksimale ladeeffekt er 270 kW.
Præstationer møder effektivitet
Af uransagelige grunde har Porsche valgt at Taycan-modellerne tilnavnet Turbo S og Taycan Turbo. Og det er jo dybest set ulogisk, når det drejer sig om en elbil, lige meget hvordan du vender eller drejer det. Dog bliver den blandt de mest kraftfulde serieproducerede modeller, som Porsche har lavet.
Senere i år lanceres mindre kraftfulde varianter af den firehjulstrukne bil. I slutningen af næste år kommer allerede den næste modelvariant - Taycan Cross Turismo.
I topversionen Turbo S yder Taycan op til 761 hk overboost-ydelse i samspil med Launch Control-systemet, mens Taycan Turbo yder op til 680 hk. Fra stilstand accelererer Taycan Turbo S fra 0 til 100 km/h på 2,8 sekunder, mens Taycan Turbo klarer det på 3,2 sekunder. Rækkevidden udgør op til 412 kilometer for Turbo S og op til 450 km for Turbo (begge i henhold til WLTP). Tophastigheden ligger på 260 km/h for de to firehjulstrukne modeller.
Den samlede kapacitet for el-batteriet Plus udgør 93,4 kWh. Til sammenligning er det største Tesla-batteri 100 KWh, e-tron har 95 kWh og Mercedes EQC 80 kWh.
Skal det oplades hjemmefra er det også en mulighed med op til 11 kW vekselstrøm (AC).
Taycan Turbo S og Taycan Turbo er udstyret med to særligt effektive elmotorer på for- og bagakslen, og de har dermed firehjulstræk.
Og nu kender vi også prisen på bilen: Porsche Taycan Turbo S og Porsche Taycan Turbo kan bestilles allerede nu, og i Danmark koster de inklusive landespecifikt udstyr, afgift og moms, henholdsvis 1.704.874 kroner og 2.120.096 kroner.