cookie-og-privatlivspolitik
Suzuki Jimny Allgrip Pro, Advance 4WD

11

Billeder

Suzuki Jimny Allgrip Pro, Advance 4WD
Foto: Bilsektionen.dk

Motor

Test: Jimny er gammeldags på den fede måde

Suzuki Jimny er og bliver en nichebil, som er de få forundt. Og uanset hvor gammeldags den føles at køre er for den ugens testkører til at smile med sin gennemførthed.




17. august 2019 kl. 08:30 Af Bilsektionen.dk

Annonce
FAKTA
Suzuki Jimny Allgrip Pro, Advance 4WD
Motor: 4-cylindret 1,5 DOHC Benzin
Ydelse: 102 hk ved 6.000 o/min
Max. moment: 130 Nm ved 4.000 o/min
Gearkasse: Femtrins manuel
Brændstofforbrug: 12,7 km/l (WLTP)
CO2: 178 g/km
Tophastighed: 145km/t
Acc. 0-100 km/t.: 4,3 sekunder
Køreklar vægt: 1.065 kilo
Længde/bredde/højde: 348/165/170 centimeter
Pris: Suzuki Jimny fås fra kr. 229.990 kroner
Ugens testbil koster 262.990 kroner (254.990 kroner eksklusiv ekstraudstyr)

Jeg er så heldig at have to børn på henholdsvis fire og otte år, som synes, at deres far har et sjovt arbejde. De følger spændt med ,i hvilken bil far mon nu har med hjem, og det er altid interessant at høre deres kommentarer og første indtryk.

Med Suzuki Jimny var den umiddelbare reaktion fascination, derefter frustration og endeligt fornøjelse.

Jeg havde det på samme måde: Suzuki har begået en lille genialitet med Jimny, men den er langtfra perfekt.


Fascination

Jimny er en bil, som får opmærksomhed. Det gælder både i København, i landsbyer og i de større provinsbyer. Det er helt tydeligt, at det er en bil, som skiller sig ud med sin markante kantede udseende, der på visse måder minder om Mercedes G-klasse.

Flere steder var der nysgerrige folk, som gerne lige ville høre lidt mere, ind og sidde bag rattet og lige mærke interiøret. En af dem var en cirka 35-årig fyr, som tydeligvis havde set flere videoer om bilen, og som derfor vidste en del om den. Alligevel spurgte han om, hvordan det føltes at køre bilen. Især på motorvejen, for han overvejede seriøst at bestille en til sig selv. Hvordan den opfører sig på motorvejen, kommer vi tilbage til.

En del af fascinationen er også bilens udseende, som et lidt nørdet. Dens kompakte udseende er et resultat af japanske regler, som siger, at biler under 3,5 meter i længden giver en skatterabat. Den korte bil betyder, at biler skiller sig ud - og at den er ganske let at finde parkeringpladser til i byen.

Desuden er det intet mindre end fantastisk, at bilen kan begå sig i ganske uvejsomt terræn, som vi tidligere har testet. Hældninger på 45 grader, dybe, fedtede hjulfurer samt fedtet underlag er intet problem for Jimny.

Det gør den også, sammen med den lave pris, til et oplagt værktøj til ingeniører, skov- og jordarbejdere med flere. Alt det gør den med et forbrug, som officielt siger 12,7 km/l. Vi kørte i testugen 12,6, og det er fint i en bil som denne.


Frustration

Men så er der alt det andet. For i hverdagen er bilen altså ikke perfekt. Den lange gearstang er ikke specielt præcis, og det kan være svært at vide, om man er i første eller tredje gear. Ved motorvejskørsel er bilen virkelig støjende, og man skal hæve stemmen for at føre en almindelig samtale. Desuden er retningsstabilitet noget, du skal tænke dig til.

Når du ikke er på veje, der går lige ud, kan bilen føles, som om den er en jolle på åbent hav i stiv kuling. Styretøjet er ikke specielt præcist, og ratstammen kan ikke længdejusteres. Sætter man sig som en voksen på bagsædet, skal man bede til, at dem på forsædet vil give plads, for ellers bliver det ikke en sjov tur for dine knæ og underben.

Er man kun to kan bagsæderne lægges fladt ned (og man kan faktisk sove i bilen), men undersiden er i så fald af hård plast, og med mindre bagagerummet er fyldt, kommer tasker og poser til at rutsje rundt under kørslen. Har du omvendt bagsæderne oppe, så er der ikke engang plads til indkøbsposer i bagagerummet. Det er ikke denne bil, du samler vennerne til at tage en tur gennem Europa i.


Fornøjelse

Men alt det lever vi med. Og så er vi tilbage ved den følelse, som jeg nævnte på et tidligere tidspunkt. For det handler faktisk om følelser, når man kører i en Jimny. Man hygger sig bag rattet, og nyder at man virkelig kan mærke, at man kører bil.

Jimny er et værktøj, som kan noget helt andet end andre biler, og som ikke ser ud som andre biler. Selv om den virker gammeldags og sagtens kunne bruge et sjette gear til motorvejskørsel, så lever vi med det. Det gør vi, dels fordi bilen er fyldt med moderne sikkerhedsudstyr, fartpilot og småting som skiltegenkendelse, lane assist og træthedsadvarsel. Der er også DAB-radio og et fint anlæg, hvis du køber den dyreste af de to varianter.

Den koster 254.990 kroner, og det ekstraudstyr, der følger med, inkluderer blandt andet alufælge, infotainmentanlæg, LED-forlygter og navigation. Det er penge, som er ganske godt givet ud.

Instrumenteringen og indretningen er heller ikke noget at beklage sig over. Det fungerer godt og intuitivt (selv om vi ser frem, til at Suzuki ændrer deres infotainmentsystem og sætter en volumenskrueknap i bilerne).

Og selv om Jimny fremstår som en kultbil, der er skabt til byen, så skal man huske, at det altså er en hardcore firehjulstrækker med ægte reduktionsgear, som opfordrer til eventyr og anderledes oplevelser.

Hvis jeg ikke havde min børn at tænke på, ville Jimny for mig være et fantastisk valg. Jeg drømmer allerede om at få en brugt udgave, når børnene er flyttet hjemmefra.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: ANTON EBSEN

Hejs flaget! 18. september 2019 kl. 10.47

AF: JOHN WENNERWALD

Betaling ved kasse et 15. september 2019 kl. 19.41

AF: SVEND ERIK WINTERFELDT

Dårlig stil Gedser 12. september 2019 kl. 13.16

AF: BJARKE ROSENKILDE

DF's fremtid? 11. september 2019 kl. 18.07

AF: JOHN WENNERWALD

Guldregn 08. september 2019 kl. 17.37

AF: LARS STIG HANSEN

Marielyst torv – gener fra… 07. september 2019 kl. 21.59
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce