Det er endnu uklart, om nogle af de 200 særlige eksemplarer med navnet GR Supra Fuji Speedway Edition kommer til Danmark
Den 340 hestes, 6-cylindrede motor i Toyota GR Supra er en vidunderlig maskine. Den lyder fænomonalt og har et vidunderligt moment.
Store ord, og den fortjener dem.
Men i disse tider, hvor ordet "Bilskam" er ved at snige sig ind i den danske ordbog, er det et klogt træk af Toyota nu at tilbyde et alternativ til rækkesekseren.
Det drejer sig om en ny lettere og mere kompakt firecylindret turbomotor med 258 hestekræfter. Hele 100 kilo vejer den mindre end sin seksede storebror, og det betyder lidt mere adrætte køreegenskaber.
Den optimale 50/50-vægtfordeing mellem for og bag er nemlig bevaret ved at placere den mere kompakte frontmotor længere tilbage og dermed endnu tættere på midten af bilen.
Præstationerne på de to GR Supra er henholdsvis 4,3 og 5,2 sekunder.
2.0-liters turbomotoren med twin-scroll teknologi, der eliminerer turbotøven, er som sin 3.0-liters storebror sammenkoblet med en 8-trins automatgearkasse fra ZF, hvilket ikke bare gør det til en fornøjelse - men til en ægte sportslig fornøjelse - at sidde bag rattet i GR Supra.
Toyota har ikke lagt begrænsninger på produktionen af den nye GR Supra 2.0, men bygger i forbindelse med introduktionen i Europa i alt 200 særlige udstyrsudgaver med den nye motor, der får navnet Fuji Speedway Edition.
Derudover vil både et aktivt differentiale, en adaptiv variabel undervogn og særlige sportsbremser være standard i den begrænsede variant - finesser, som også er en del af den sportspakke, der kan tilvælges i standardudgaven af GR Supra 2.0.
Det er endnu uklart, om nogle af de 200 særlige eksemplarer med navnet GR Supra Fuji Speedway Edition kommer til Danmark.
Sikkert er det dog, at Toyota åbner for salget af normale udgave af GR Supra 2.0 i Danmark i løbet af foråret.
Priser og udstyrsvarianter bliver offentliggjort tættere på salgsstart.