Biler med mulighed for at transportere 7 personer bliver der færre og færre af. Vi prøver en af de få på det danske marked
TEST MPV'ere er en uddøende race i deres klassiske udformning med plads til 7 personer. Flere producenter er stoppet med at have 7-personers modeller og her er det at biler som Toyota Proace City Verso kommer ind i billedet.
Bilen er et søsterprodukt til Peugeot Rifter og Citroën Berlingo, der begge blev lanceret for et par år siden.
Grundlæggende betyder det, at bilen er bygget til varetransport, men også leveres i en meget rummelig version med plads til op til 7 personer. Dermed er der tale om et køretøj med et stramt fokus på at være så rummelig som overhovedet som muligt og med en god lastevne.
Det giver i sagens natur en lidt rustik køreoplevelse og det er også tilfældet i City Verso.
Med Verso får du en bil med basis-teknik. Det mærker du fra første meter i den store bil i form at et styretøj, der skal korrigeres konstant. Bilen har svært ved selv at falde til ro gennem en svag kurve. Det medfører, at du som chauffør hele tiden skal korrigere kursen en anelse og det bliver trættende på lange ture.
Tyst trods størrelse
Efter knap 900 km i familieflytteren med meget højt til loftet er der dog også positive notater på blokken. Mest iøjnefaldende er bilens motor, som jeg i første omgang troede var 4-cylindret. Men nej, den har blot 3-cylindre og er uhyre støjsvag og kan derfor udnyttes helt til det røde felt. Med et volumen på 1,2-liter og turbolader er der en naturlig begrænsning på drejningsmomentet og med køretøjet fyldt helt op skal der skiftes gear ofte for at holde motoren i det felt, hvor den trækker bedst. Så er det, man sidder og ønsker sig et automatgear, men det kan sagtens leveres til en merpris af 40.000 kr. og så har motoren 130 hk og mere drejningsmoment. Totalt set er motoriseringen virkelig en styrke ved Verso.
Et redskabsskur
Rummeligheden i Verso er så overvældende, at der næsten er tale om en mindre redskabsskur. De to bageste enkeltsæder giver foldet frem oceaner af plads og har man brug for mere, så kan de let tages helt ud af bilen. Under testen var der også brug for at transportere en stor cykel og den finder ubesværet plads i både længde og højde, når 2.sæderække er foldet frem.
Funktionaliteten mellem forsæderne lider dog i udpræget grad af manglen på et sted at gøre af småting. Mellem sæderne er nu det naturlige sted at smide en lille taske eller en stor flaske vand, men mellem sæderne i kæmpebilen er der intet andet end luft og en hård plastbakke, hvor alt glider væk fra, når du accelererer eller bremser. Så kan det godt være, at der er en hel hylde oppe over forruden under taget, men det er ikke brugbart til emner, der skal kunne nås under kørslen.
Konklusion
Sætter du pris på en kæmpebil med plads til op til 7 personer leverer Verso varen. Motoren er tyst og vil du forkæle familien endnu mere så vælg et automatgear.
Facts på den testede bil:
Toyota Proace City Verso (3-cylindre)
Motor: 1,2-liter
Ydelse: 110 hk
Moment: 205 Nm v. 1.500 o/m
Topfart: 175 km/t
Forbrug: 14,9 km/l
Proace City Verso koster fra 245.000 kroner.
Mere information
På www. toyorta.dk kan du finde overblik over alle varianterne, der spænder vidt fra 5 til 7 sæder, med eller uden automatgear og meget andet. Til bilen fås en lang række af forskelligt udstyr.