cookie-og-privatlivspolitik
Hyundai Tucson

5

Billeder

Hyundai Tucson
Foto: Bilsektionen.dk

Motor

Tucson er en stor amerikanerflyder til lille pris

Med Hyundai Tucson forstår man amerikanernes hang til store biler. Selv i Danmark er der er ganske skarp pris på det store køretøj, som ser dyrere ud end den er - på den gode måde.




07. juni 2019 kl. 11:50 Af Bilsektionen.dk

Annonce
FAKTA
Motor: 2,1 4. cyl. turbodiesel
Ydelse: 136 hk v. 4.000 o/min
Max. moment: 320 Nm v. 2.000 o/min
Gearkasse: 7-trins aut. DCT-gearkasse
Brændstofforbrug: 14,7 km/l. ved blandet kørsel
CO2-udledning: 129 g/km
Tophastighed: 201 km/t
Acc. 0-100 km/t.: 9,5 sekunder
Køreklar vægt: 1.842 kilo
Længde/bredde/højde: 1.660 mm/1.850 mm/4.475 mm
Pris: Hyundai Tucson starter fra 254.995 kroner
Den testede Hyundai Tucson koster 357.995 kroner (329.995 kroner uden udstyr).

Der er nok mange, som vil bliver overrasket over at vide, at den store Hyundai Tucson kun koster under 280.000 kr., hvis du køber den i billigste udgave.

Bilen har 136 hk. og er en dejlig, stor bil, som er meget amerikansk. Bilen er både fin og gedigent udstyret, selv om vi ikke er i den topudstyrede model, og derfor har den ikke det panoramaglastag, som ellers ville pynte gevaldigt.

Alligevel har den lædersæder, dobbelt klimaanlæg, læderrat, og så har den ret fine overflader over det meste af bilen. Ellers er det fuldstændig Hyundai, som vi ellers kender det på godt og ondt. Der er samme knapper overalt, men det holder omkostninger nede, hvilket du som forbruger er glad for. For det fungerer.


Det gode alternativ

Bilen her er til alle, som gerne vil have en stor SUV, og som jagter en bil på størrelse med de store for eksempel X1, Q3 og Volvo V40, men hvor pengepungen ikke er til det.

Man får en bil med masser af plads på bagsædet, og den har et moderne udseende uden at imponere, og så er den også noget amerikansk at se på med den store kromgrill foran.

Den er i det hele taget meget amerikansk og flyderagtig. Den er heller ikke så europæisk i sine køreegenskaber.

Ophænget er til den bløde side a la over there, og det hjælper ikke meget at man sætter den i Sport, for der sker faktisk ikke så meget ved det. Det har nok også noget at gøre med de 136 hk., som ikke er alverden i så stor en bil. Der er dog også mulighed for at sætte den til til noget, som minder om firehjulstræk, og det vil være en tryghed for mange, som har brug for en høj til, der kan køre gennem lettere kuperet terræn.

Trods de relativt få hk er bilen ikke decideret langsom. Heldigvis. Men bilen ér stor. Og derfor har den også tendens til at overstyre i sving. Bilens fysik kan ikke følge med, men det er helt forventeligt.

Kræfterne rækker nogenlunde, når man lige har vænnet sig til, at der ikke er flere, og det gør man overraskende hurtigt. Hvis amerikanerne hørte, at man kunne få denne med så få kræfter, ville de få et hysterisk grineanfald. Herhjemme går det dog an.

Fine løsninger

Igen i bedste amerikanske stil har vi automatgear i bilen, og der kan ikke skiftes med paneler bag rattet, hvilket vi faktisk savnede et par gange. Det kan også skiftes manuelt ved gearstangen, men det begav vi os ikke ud i.

Den gør det eller fint. Der er også flere fine løsninger, og der er helt klart tænkt over tingene i bilen. Bagagerummet i bilen er 513 l. og det er væsentligt mere end an de tætteste konkurrenter Nissan Qashqai.

Anlægget er også gennemtænkt. Det er ikke den skarpeste skærm på markedet, men der er de betjeningsknapper, der skal være. Lyden er også ganske balanceret, selv om det ikke er den dyreste lydpakke, man kan få.

Det er også godt, at der er bakkamera, men det burde efterhånden ikke koste meget ekstra at investere i et kamera end et, som snildt kunne være taget fra overskudslageret fra en smartphone fra 2003. Det er simpelthen for grynet, og det klæder ikke bilen. Dog har en Qashqai det præcis samme problem - det er (en) synd i begge biler.


Det handler om komfort

I det hele taget er Tucson et fint bekendtskab. Jeg får dog ikke meget køreglæde ud af styretøjet. Det er ikke så responsivt, som man kunne drømme om, men den gør det, den skal, selvom det burde strammes lidt op. Det er er dog ikke noget, den falder på. For det er ikke køreglæden, der er førsteprioritet med Tucson. Det handler om komfort, komfort komfort.

Det her er en bil, hvor man får meget for pengene, man får plads og luksusudstyr og fornemmelsen af, at man sidder i en stor bil til relativt små penge. Og dermed gør Tucson præcis det, den skal.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Forbyd lattergas 18. august 2019 kl. 22.18

AF: BJARKE ROSENKILDE

I begrebsforvirringens golde favn. 18. august 2019 kl. 12.47

AF: LARS RASMUSSEN

Solceller omkring Grænge landsby 15. august 2019 kl. 18.53

AF: LEIF A. JENSEN

Stem, som I plejer og… 13. august 2019 kl. 18.53

AF: JOHN WENNERWALD

Den udødelige 11. august 2019 kl. 21.03

AF: LEIF A. JENSEN

Hold kæft, hvor det går,… 08. august 2019 kl. 09.08
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce