cookie-og-privatlivspolitik
Volkswagens ID.R

2

Billeder

Volkswagens ID.R
Foto: Bilsektionen.dk

Motor

VW går efter fartrekord i vild elbil

VW er i gang med at udvikle en række elbiler til lancering i 202 og fremefter, og det går ikke stille for sig. Især ikke når det handler om Volkswagens ID.R, der er en 100 procent elektrisk racerbil med 680 hk




29. maj 2019 kl. 22:40 Af Bilsektionen.dk

Annonce

Bilen er inspireret af recerbioerne i serie XXX, og det er da også grunden til, at den især bliver testet hård på Nürnburgrings Nordschleife-bane med racerkøreren Romain Dumas bag rattet.

Den elektriske ID. R-racer - det sportslige flagskib i Volkswagens familie af ID.-elbiler - er klar til at sætte ny omgangsrekord for elektriske køretøjer på den 20,832 kilometer lange Nordschleife.

For at racerkøreren Romain Dumas kan slå den indtil nu bedste tid for elbiler på 6:45.90 minutter, har Volkswagen Motorsport kontinuerligt udviklet ID.R-modellen.

Romain Dumas, som kender Nordschleife bedre end nogen anden og allerede har vundet det berømte 24-timers løb fire gange, testkører den eldrevne racerbil ID.R påNordschleife.

"Omfanget af videreudviklingen af ID.R sammenlignet med 2018-versionen er imponerende, og det var et stort øjeblik at køre ID.R på mit yndlingsbane for første gang, "siger racerkøreren Romain Dumas.

"Svinghastighederne i ID.R er meget højere end jeg er vant til i GT-racerbiler. Jeg føler mig godt tilpas i cockpittet, og det er virkelig vigtigt her, da Nürburgring-Nordschleife har større og flere bump end de racerbaner, som vi hidtil har testet på. Som en del i videreudviklingen af ID.R har vi koncentreret os om at tilpasse støddæmpere og frihøjde, så de passer til de unikke egenskaber ved denne bane."

Med data fra Romain Dumas første testkørsel af ID.R på Nordschleife vil ingeniører fra Volkswagen Motorsport fortsat finjustere den elektriske racerbil, så den kan blive klar til verdens mest udfordrende racerløb.


Ny aerodynamik med teknologi fra Formel 1

Den mest imponerende detalje ved den videreudviklede version af ID.R er aerodynamikken, som er designet til en højere tophastighed.

"På Nordschleife-banen vil ID.R nå en gennemsnitshastighed på mere end 180 km/t - med en tophastighed på op til 270 km/t. Vi har derfor udviklet en helt ny aerodynamisk pakke med DRS (vindmodstandssystem), kendt fra Formel 1, samt optimeret elektronikken, der styrer effekten af de to elektriske motorer og energigenindvinding under nedbremsning. "


Kør selv ID.R med VR

Det er ikke kun Dumas, der får muligheden for at køre ID.R på Nordschleife. I anledning af verdenspremieren på ID.R har Volkswagen lanceret en online racerbilssimulator på det gratis racerbilsspil RaceRoom, hvor spilleren selv kan tage til den 20,832-kilometer Nordschleife i ID.R samt konkurrere mod Romain Dumas.

ID.R-simulatoren er udviklet med data fra ID.R for at gøre køreoplevelsen så realistisk som muligt på en hjemmecomputer. Alle oplysninger kan findes her: www.raceroom.com/volkswagen.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: METTE HOVMAND

Venstre stemmer IKKE for en… 19. juni 2019 kl. 15.17

AF: POUL HANSEN

At tænke sig.... 18. juni 2019 kl. 08.09

AF: JOHN WENNERWALD

Ulovlighed efterfølges 16. juni 2019 kl. 21.49

AF: MARTIN WOUTERS

at lukke broen 15. juni 2019 kl. 15.15

AF: MARTIN WOUTERS

så bruge kommune igen… 11. juni 2019 kl. 12.05

AF: JOHN WENNERWALD

Nu skal der arbejdes 09. juni 2019 kl. 22.03
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce