cookie-og-privatlivspolitik
VW ID.3

7

Billeder

VW ID.3
Foto: Bilsektionen.dk

Motor

Verdenspremiere på ID.3

Der er godt nyt til de danskere, som har forudbestilt VW's store elsatsning ID.3. Der er god plads i bilen, priserne bliver fornuftige, og rækkevidden vælger du faktisk selv.




28. september 2019 kl. 06:22 Af Bilsektionen.dk

Annonce

VW har teaset for deres kommende elbil ID.3 længe, og nu ved vi endelig, hvordan den kommer til at se ud, efter afsløringen på IAA i Frankfurt. Det er også på tide, for det er ikke en hvilken som helst bil, som VW lancerer næste år til sommer.

Bag det lidt specielle navn ligger tanken om, at ID.3 skal sætte VWs tredje æra i gang. Den første æra tilhørte naturligvis Folkevognen, som er en af verdens lettest genkendelige biler.

Den anden æra tilfører Golf, som siden introduktionen i 1974 har solgt i cirka 35 millioner eksemplarer. Det svarer til, at der er blevet solgt en Golf hvert 41. sekund siden 1974.

Og nu kommer så æraen med elbilerne. Den starter med ID.3, og her lister vi de fem vigtigste ting, du skal vide om bilen.

1: ID.3 er større end man tror. I længden og bredden er den nogenlunde samme størrelse som en VW Golf fra 2019, men i højden er den blevet seks centimeter højere. Der er også blevet arbejdet væsentligt med akselafstanden som er hele 14,5 centimeter. længere end ved en VW Golf. Det giver virkelig gode pladsforhold til bagsædepassagererne, som svarer til pladsen i en Passat.

ID.3 bliver i øvrigt leveret med 18" hjul som standard. Det er også noget større end vi er vant til på en standard-Golf.

2: Den kommende Gold bliver leveret med tre forskellige batteripakker: Den mindste med 45 kWh har en rækkevidde på ca. 330 km. Mellempakken er på 58 kWh som gerne skulle række til 420 km. kørsel. Senere kommer den helt store model med 77 kWh, som giver en rækkevidde på 550 kilometer. Det hele efter den nye og mere retvisende WLTP-standard. I øvrigt er det muligt at lade bilerne hurtigt med en 100 kW-charger.

Under optimale forhold betyder det at en halv times ladetid giver op til 290 km. rækkevidde.

3: Der er kun ganske få knapper i kabinen. I stedet for styres al information via to skærme. Instrumenthuset bag rattet er helt digitalt og det samme er den 10 tommer store skærm, som styrer de fleste af bilens funktioner.

Desuden bliver der mulighed for at et få et head-up display, som er med augmented reality, hvor man for eksempel ser vejens forløb med tilføjelser fra den digitale skærm.

4: ID.3 er kun den første af mange elbiler, der kommer fra VW. Der kommer også en sedan, en række SUVer, erhvervsbiler og nok også en strandbuggy. ID.3 er bygget på platformen MEB som er dedikeret til elbiler, og den bruger Audi, SEAT og Skoda også.

5: VW satser på, at det her bliver deres nye Folkevogn. Det er nemlig ingen hemmelighed, at de regner med at sælge VW ID.3 i 100.000-vis.

I det hele taget er der et ambitiøst mål om elbiler fra VW. I 2015 vil de sælge tre millioner biler med elmotor. I 2018 var det samlede salg af elbiler 1.240.000 elbiler verden over.

Basisversionen af ID.3 koster fra 279.990 kroner.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Oprydning efter brystkræftsskandale 13. oktober 2019 kl. 20.51

AF: BJARKE ROSENKILDE

Narrens vise. 10. oktober 2019 kl. 16.29
Nu må Digelauget stoppe vanviddet 09. oktober 2019 kl. 10.42

AF: BJARKE ROSENKILDE

Blåpandet stram udlændinge politik 08. oktober 2019 kl. 15.54

AF: JOHN WENNERWALD

Eget vikarbureau 06. oktober 2019 kl. 21.15

AF: BJARKE ROSENKILDE

EU og det besværlige demokrati. 02. oktober 2019 kl. 15.47
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce