AC Biler i Nykøbing drives efter gammeldags forretningsprincipper
De to partnere i AC Biler på Herningvej er enige om det meste, blandt andet nogle helt grundlæggende forretningsprincipper:
- Vi skal tjene penge, det skal være sjovt, og vi køber kun det, vi har penge til, understreger Andreas Collatz Rasmussen og Anders Skov.
Den vigtigste opgave for begge er at have fokus på salg af brugte biler, også selv om Andreas Collatz Rasmussen ind imellem nyder, at der er brug for, at han giver en hånd med på værkstedet.
Forretningen er støt og roligt vokset, siden dengang 25-årige Andreas Collatz Rasmussen startede virksomheden i 2005.
Han begyndte sin karriere som selvstændig hjemme i sin egen garage, allerede da han var 20 år.
I 2005 lejede Andreas Collatz Rasmussen sig ind i lokalerne på Herningvej, der var ejet af SAC Leasing og fik gang i forretningen med et lån fra sin mor og far. Siden har han kun lånt penge til en ting, nemlig da han købte ejendommen på Herningvej i 2006, og rollerne mellem SAC Leasing og AC Biler blev byttet rundt.
Fra få til mange biler
I begyndelsen gik det meste af hans tid med at skrue på biler, som den uddannede mekaniker kalder det, når han fortæller om værkstedsarbejdet. Han havde kun få og billige biler til salg på pladsen.
I dag er det store udendørs område anderledes fyldt op med biler. Til hverdag står der omkring 100 brugte biler i prisklassen 150.000 kroner og nedad, og det er vel at mærke biler, som er købt og betalt.
- Efterhånden som jeg fik skrabet penge sammen, prioriterede jeg salgsbiler af alle mærker, fortæller Andreas Collatz Rasmussen.
Det med alle slags bilmærker gælder stadig. På pladsen på Herningvej kan man finde biler til salg fra omkring 18 forskellige bilmærker - fra Mercedes over Volvo til Seat.
Anders Skov blev partner
Efterhånden fik Andreas Collatz Rasmussen mere og mere salg, han ansatte en mekaniker og i 2009 stoppede SAC Leasing på Herningvej. Andreas Collatz Rasmussen tænkte, at det var på tide at finde en partner.
Dengang var Anders Skov begyndt at komme på pladsen. Han havde en gammel rød Opel Corsa, han skulle sælge og var blevet anbefalet at sætte den i kommission hos Andres Collatz Rasmussen.
- Vi fandt ud af, at vi havde samme interesse i bilbranchen og samme indstilling til, hvordan man skal gøre tingene, være åbne, ærlige og sørge for at tingene er i orden, fortæller Anders Skov.
Han havde de seneste 21 år arbejdet hos Scania Biler i Vordingborg og indtil da ikke forestillet sig selv som selvstændig.
Da Andreas Collatz Rasmussen spurgte Anders Skov, om han ville være partner i forretningen, måtte han derfor lige tænke sig om, men i juli 2010 indtrådte han som partner i AC Biler, et spring han ikke har fortrudt.
- I starten tog vi det stille og roligt. Vi skulle lige føle os lidt frem, men blev enige om, at vi skulle gøre mere ved bilsalget, fortæller Anders Skov.
Det betød, at Andreas Collatz Rasmussen ikke skulle bruge så meget tid i værkstedet, men zoome mere ind på salg.
Og det har åbenlyst været en god prioritering. AC Biler sælger mellem 300-350 biler om året. I dag er der desuden ansat tre mekanikere og en klargøringsmand.
- Vi hører tit andre sige, "Nøj, det er gået stærkt for jer de sidste par år", og vi er stadig i udvikling, pilen peger fremad, fortæller Anders Skov.
Men man skal også køre et stykke vej, måske helt til Køge, før man finder et lignende udbud af brugte biler i deres segment, så AC Biler har mange kunder ikke kun fra Lolland og Falster, men også fra Møn og Sydsjælland.
- Vores mål er at have et meget bredt udvalg, så folk tænker, at hvis de skal handle brugt bil, skal de forbi os, fortæller Anders Skov.
Udlært på eget værksted
Når virksomheden sælger så mange forskellige bilmærker, skal de tre mekanikere på værkstedet, modsat på de autoriserede værksteder, også kunne fejlfinde og reparere mange forskellige mærker - og det kan de.
I 20 år arbejde mekaniker John Møller kun med Toyota og Nissan, og han var også lidt betænkelig, da han for fire år siden begyndte hos AC Biler.
- Men det gik fint. 90 procent af fejlene kan vi klare selv, fortæller han.
Det tilslutter de to andre mekanikere sig. Heinrich Storr og Lasse Theo, der begge er udlært hos AC Biler, så de har altid været vant til at skulle håndtere mange forskellige mærker.
For tiden er der ingen lærlinge hos AC Biler - der er ikke plads.
Mangler plads
Virksomheden har brug for en klargøringsmand, men har ikke plads til en på Herningvej. Derfor klargør Jarek Matynia de solgte biler i lejede lokaler på Aarhusvej. Ønsket hos de to ejere er dog at få plads til klargøringen på Herningvej.
- Vi har også brug for mere plads på kontoret, derfor arbejder vi på at udvide, forklarer Andreas Collatz Rasmussen.
Sidste sommer fik de lavet en tiltrængt renovering af udendørsarealerne. De grimme jordvolde kom væk, og der blev lavet nye kanter, så der blev plads til flere biler på pladsen.
- Det er blevet meget pænere, så det er vi rigtigt glade for, siger Anders Skov.
Nu gælder det om at få mere plads indenfor også. I frokoststuen har de tegninger hængende med forskellige muligheder for at udvide bygningen.
Ramt af tyverier
I frokoststuen hænger også en skærm, der viser billeder fra overvågningskameraerne på pladsen og i værkstedet. De to ejere joker med, at de kan holde øje med mekanikerne. Men kameraerne er sat op af en helt anden grund.
- Vi har været ramt af tyverier. En gang var der en der gik ind og stjal fra værkstedet, mens vi sad og spiste, men nu kan vi følge med, mens vi spiser, forklarer Anders Skov.
Elbilerne kommer - men hvornår
Hos AC Biler har både Andreas Collatz Rasmussen og nogle af medarbejderne været på kurser i elbiler, men de tror ikke, at udskiftningen fra benzin og diesel til el kommer til at ske så hurtigt, som statsminister Lars Løkke Rasmussen har meldt ud.
- At tro at vi alle kører elbiler i 2030, er at stikke blår i øjnene på forbrugerne, mener Anders Skov.
Han mener, det har ramt branchen hårdt, at forbrugerne er blevet i tvivl, efter statsministerens udmelding.
- At melde ud at vi alle skal køre elbiler i 2030, er set med vores øjne det mest uheldige, en politiker længe har sagt om bilbranchen, siger han.
Værkfører søges
Lige nu arbejder de to partnere på at udarbejde et jobopslag til stillingen som værkfører.
- Planen er at ansætte en værkfører som både kan lave administrative opgaver og give en hånd med på værkstedet, forklarer Andreas Collatz Rasmussen.
Om der kommer flere lærlinge, hænger sammen med, om de får mere plads på værkstedet.
- Vi er kede af, at der kommer så mange unge mennesker, der ikke kan få en læreplads, men vi har ikke plads til flere lige nu, forklarer Andreas Collatz.