Annonce
Motor

Vitara har det meste men mangler det allersidste

Et nænsomt facelift, ny motor, forbedret sikkerhed samt gode priser på firehjulstræk, gør den atter aktuel i SUV-klassen.

Det er efterhånden 31 år siden at Suzuki Vitara blev introduceret som den første lette firehjulstrækker i Danmark. For knap fire år siden fik vi så fjerde generation af bilen, og er nu blevet udsat for et facelift samt en ny motor.

Siden, og lidt ubemærket, er Suzuki også blevet rigtig gode til at levere ekstra sikkerhedsudstyr, som vi ellers kun var vant til at se i større biler.

Nu får man hele pakken med diverse sikkerhedsassistenter - syv helt præcist, som spænder fra den gode gamle ESP til en fin adaptiv fartpilot. I vores udgave, som er topudgaven Adventure, er også et stort panoramasoltag standard. Lige hos Suzuki fungerer det ekstra godt, for det todelte tag trækker sig lidt overraskende langt tilbage under taget og giver en næsten-cabriolet-fornemmelse. Det fungerer rigtig fint, og det havde da været fedt, at vi på den baggrund ikke skulle teste bilen i december.

Lille facelift

I den nye udgave har vi fået en mere tidssvarende kølergrill og især de nye LED-baglygter er med til at understrege forskellen fra den gamle til den nye, faceliftede udgave. I kabinen er der kommet mere blød plast, midterarmlæn, et nyt panel og farvedisplay i instrumentbrættet.

Vi kørte med Suzukis 1,4 Boosterjet med turbo, som har 140 hk allerede ved 2000 o./min. som får den til at føles frisk - det er en motor, som passer glimrende til bilen og bilens 6-trins automatiske gearkasse - som i øvrigt også kan styres med paneler bag rattet.

Vitara får faktisk ret meget ud af kræfterne, for Vitara er ikke specielt tung. Desværre er også styretøjet lidt for let, og det oplever vi, når vi kører en tur i bilen hvor vi giver den lidt gas. Der måtte godt være mere føling og præcision i styretøjet, men inde i byen er vi glade for det letkørte køretøj - især når der skal parallelparkeres.

Generelt var det en fornøjelse at køre i bilen. Den har alt det, den skal have og endda til ganske fornuftige priser. Vores udgave kostede 302.990kroner inklusiv tofarvet lak, som faktisk er meget pænt. Man får virkelig meget bil for pengene. Om det er de 10.000 kroner værd, er dog op til en selv.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Letvægter

Vitara vejer kun 1.225 kilo. Det er både den styrke og en klar ulempe. For de lette materialer gør altså også, at bilen nogle gange kan føles en smule billig. Det er, som om dørene er lavet af papmache, og lyden, når man lukker dem, er også derefter. Det lyder mere af et skarpt "klonk" en et tilfredsstillende, dybt "fump".

Materialerne i bilen føles også lidt tynde og gammeldags, men det er nok også noget af det, som er med til at holde omkostningerne nede. Desuden har bilen fin plads i kabinen til fire voksne.

Infotaimentanlægget er lidt specielt og kunne godt trænge til en udskiftning, men for eksempel er DAB standard. Det er dog irriterende, at der simpelthen ikke findes en volumenknap.

Jeg tror, at Suzuki hellere vil levere en bil med god motor, fin mekanik og sikre løsninger end at fedte for folk, som ønsker tysk kvalitet, når de kører hånden over overfladerne.

Og det gør en bil som Vitara Adventure med 140 hk. og alt i udstyr altså ganske godt.

Annonce
Annonce
Annonce
Lokal nyt

Nicolai skal gå 2500 kilometer baglæns - af helt særlig grund

112

14-årig dreng meldt savnet

Sport

NFC vinder efter vanvidsafslutning og sikrer sig top 6

Indland

Rekordmange ikke-vestlige indvandrere er i arbejde

Guldborgsund

Vild rekord ved museumsåbning

Sport

Team Sydhavsøerne tog værdiløs sejr i Aarhus

Dølle

Landskendt komiker optræder på Dølle

Guldborgsund

Endelig: Nu starter kæmpe projekt til 30 millioner kroner

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Sport

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

Sport

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

112

Bil i brand på motorvejen

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

Annonce
Annonce
Sport

Triumf i Silkeborg - perfekt slutspilsstart for NFH

112

Politiet med klar opfordring: Aftal det på forhånd

112

Tidligere drabsdømt tilstår drab på medpatient i Skejby

112

Hundredvis blitzet - en kørte 147 km/t

Lolland

Askø-beboere fik besøg fra Christiansborg i færgesag: - Dejligt at nogen gider lytte til os

Sport

Skifteret giver NFC-konkurrents ejer frist til at komme med redningsplan

Lokal nyt

Venstre vil forlænge grænsekontrollem