cookie-og-privatlivspolitik
Sådan tager byggepladsen i Orehoved sig ud i øjeblikket. Betonelementerne er til tunnelen under den fremtidige dæmning.
Sådan tager byggepladsen i Orehoved sig ud i øjeblikket. Betonelementerne er til tunnelen under den fremtidige dæmning.
Foto: Vejdirektoratet

Nordfalsters avis

Broprojektet standser togdrift

Mens jernbanedæmningen gøres lavere og bredere, kører der fra 30. marts til 2. september ikke tog fra Orehoved til Vordingborg.




19. marts 2019 kl. 07:00 Af Henning Kørvel

Annonce

Forberedelserne til opførelsen af den nye Storstrømsbro går ind i en ny fase, der indebærer en midlertidig anden infrastruktur på Nordfalster. En ny vej mellem Orehoved Langgade og Brovejen åbner således 1. april, som skal fungere, indtil den nye bro tages i brug i 2022.


Øges til to spor

Sidst i denne måned - 30. marts - indledes arbejdet med at gøre jernbanedæmningen fra Gåbense Strandvej til den gamle Storstrømsbro lavere og bredere, så der bliver plads til to spor. Fra 30. marts til 2. september kører der derfor ikke tog mellem Orehoved og Vordingborg. Sidst i denne måned indledes endvidere anlæggelsen af en midlertidig mole på Nordfalster, og i juni placeres det første fundament til enden af broen på Falstersiden. I september monteres det første brodæk. Ny sejlrende til Orehoved Havn graves i juli-august i år. Herefter uddybes havbunden, og der vil blive udført gravearbejde i Storstrømmen frem til sommeren 2021.

Opførelsen af dæmning på Masnedø indledes i november 2019. På Masnedø, hvor byggepladsen er anlagt, indledes i april test af betonblandefabrikken, og i september indledes fremstillingen af præfabrikerede fundamenter og elementer. Produktionen indledes først i 2020, og det første brofag monteres på Falstersiden i sommeren 2020.

Med anlæggelsen af den midlertidige mole og kaj på Falstersiden går starten på de første egentlige arbejder på vandet. Kajanlægget skal bruges til byggeriet af dæmningen ude i vandet og som oplagsplads til byggematerialer, der sejles over til byggeriet fra Masnedø.


Lastbiltrafik begrænses

- Den midlertidige kaj er en smart løsning, som gør det muligt at arbejde med den kommende brodæmning med fast grund under fødderne. Samtidig kan en stor del af byggematerialerne sejles ind, så vi begrænser lastbiltrafikken på de lokale veje, siger Niels Gottlieb, projektchef i Vejdirektoratet.

- Vi forsøger at mindske generne ved det kommende arbejde og vil gøre os færdige hurtigst muligt. Men der vil nok være perioder for de nærmeste beboere, hvor anlægsarbejdet vil føles mere anmassende end hidtil.

.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce i kategorien "Nordfalsters Avis":
Annonce