130.000 kubikmeter beton og 23.000 ton armeringsstål udgør de største kvanta byggematerialer til den nye Storstrømsbro.
Alene af beton skønnes forbruget til opførelse af den nye 4,1 kilometer lange Storstrømsbro i VVM-redegørelsen - Rapport 517 - til 130.000 kubikmeter. En kubikmeter vejer 2,4 ton, og blandingsforholdet testes i øjeblikket i betonstøberiet på brobyggepladsen på Masnedø.
Af armeringsstål skønnes forbruget til 23.000 ton, forspændt armering 4.000 ton og kabelstål 400 ton. Forbruget af fyld og jord til dæmningsanlæg udgør cirka en million kubikmeter.
Entreprisen inkluderer nedrivning af den nuværende bro, når biler og tog kører over broen i 2022. Nedrivningen vil tage to et halvt år, og inkluderer landanlæg på Falstersiden og Masnedø. Nedrivningen vil ske fra flydekran, og materialerne fra den gamle bro vil blive transporteret til en nedbrydningsplads for at blive adskilt til genanvendelse, idet beton knuses, og stål sælges.
Overbygningen på den nuværende Storstrømsbro rummer cirka 19.000 ton stål, 24.000 ton beton, 6.000 ton vejbeton, 400 ton rækværker, 300 ton fugtighedsisolering, 8.000 ton skærveballast, 109 ton skinnebefæstelse, 750 ton togskinner, 1.500 træsveller, 70 ton stålsveller og 300 ton andre materialer. Beton- og stål vil blive taget ned i så store enheder som muligt.
Pillerne, som der er 49 af, skæres op med diamantwire eller bortsprænges. De er armeret med seks-syv ton stål pr. styk. Fundamentpladserne, som pillerne står på, efterlades på havbunden. Også 81.000 ton bortsprængt beton efterlades og vil dække 24.000 kvadratmeter havbund.
- Genanvendelsespotentialet vurderes til cirka 33.000 ton, svarende til 98 procent versus genanvendelsesgraden i byggebranchen på 87 procent, fastslår VVM-rapporten.