cookie-og-privatlivspolitik
Den nye Storstrømsbroen får elektrificeret jernbane i to spor anlagt til 200 km/t og en tosporet landevej til 80 km/t. Desuden får broen en gang- og cykelsti. Det hele meget godt illustreret her på det animerede tværsnit med mål.
Den nye Storstrømsbroen får elektrificeret jernbane i to spor anlagt til 200 km/t og en tosporet landevej til 80 km/t. Desuden får broen en gang- og cykelsti. Det hele meget godt illustreret her på det animerede tværsnit med mål.
Foto: Vejdirektoratet

Nordfalsters avis

Følg med i brobyggeriet

- på Vejdirektoratets hjemmeside eller i besøgscentret på Masnedø.




27. februar 2020 kl. 15:00 Af Manfred Sørensen

Annonce

Som de fleste selvfølgelig er bekendt med er Vejdirektoratet fuld gang med det gigantiske byggeri af en ny Storstrømsbro, der forbinder Sjælland og Falster via Masnedø.

Broen bliver cirka 4 kilometer lang og er Danmarks tredjestørste bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen.

Storstrømsbroen får elektrificeret jernbane i to spor anlagt til 200 km/t og en tosporet landevej til 80 km/t. Desuden får broen en gang- og cykelsti. 

Storstrømsbroen har stor regional betydning og er samtidig en vigtig del af jernbanekorridoren mellem København og Tyskland. 

Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023. 

Den samlede pris for projektet med nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 milliarder kroner.  

Det er det italienske joint venture, SBJV, der bygger broen for den danske stat.

Storstrømsbroen bliver bygget med en metode, der ikke er anvendt i Danmark før. De enkelte brodragere løftes på plads ude på vandet ved hjælp af et særligt hejseværk monteret på bropillerne. Denne metode gør brobyggeriet mindre følsomt for vind og vejr.

Storstrømsbroen bliver bygget som en såkaldt skråstagsløsning, hvor broens gennemsejling bæres af en ca. 100 m høj pylon i midten.

Alt dette og meget mere kan man læse om på Vejdirektoratets hjemmeside, hvor der også er glimrende animationer, visualiseringe, kort og luftfotos af byggeriet..

Alle broens elementer fremstilles lokalt på Masnedø og sejles ud i Storstrømmen.

Altsammen særdeles informativt og meget anbefalesesværdigt.

Men ikke nok med det.

Vejdirektoratet har også indrettet et besøgscenter klods op ad brobyggepladsen på Masnedø med adressen Brovejen 16B, 4760 Vordingborg.

Besøgscenteret rummer en 200 kvadratmeter stor udstilling om det omfattende brobyggeri og skolefaciliteter. 

Her er åbent for besøgende mandag til fredag og hver første lørdag i måneden fra klokken 10 til 15.

Et besøg her er også en oplevelse.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

MEST LÆSTE