Vejdirektoratet er ved at anlægge et vandreservoir ved Guldborgsundtunnelen, der skal levere vand til brandhaner i selve tunnelen.
I tilfælde af brand, og når Vejdirektoratet fire gange årligt har vasket Guldborgsundtunnelen, så har en vandvogn hidtil leveret vandet til begge formål.
Men det er godt på vej til at blive historie. I øjeblikket er Vejdirektoratet nemlig i gang med at installere brandhaner i tunnelrørene. På Falstersiden ved tunnelen etableres således et stort vandreservoir. Fra reservoiret, der støbes af beton, føres vandet via et rørsystem til brandhaner, der installeres i tunnelrørene.
- I tilfælde af brand i tunnelen vil brandvæsenet således kunne koble slanger til brandhanerne til slukningsarbejdet, hvilket således letter slukningsarbejdet, siger projektleder Lene Højris, Vejdirektoratet.
Arbejdet udføres af entreprenørfirmaet Arkil, og fra Dronninghave rasteplads føres vand via en rørledning til reservoiret. Herfra ledes vandet ad et rørsystem videre til brandhanerne i tunnelen, der blev indviet i 1988 - tre år efter indvielsen af Farøbroerne i 1985.
- Efter planen skal projektet være færdigt i år. Det er et større projekt, end det umiddelbart ser ud til at være, fordi det tager meget tid at trække både rørledninger og elledninger fra reservoiret til tunnelen, ligesom gravearbejdet er stort, siger Lene Højris. Vejdirektoratet venter, at arbejdet vil stå på indtil december.
Sideløbende med dette projekt udskifter Vejdirektoratet i øjeblikket omegafugerne mellem tunnelrøret og de bærende betonfundamenter i tunnelen.
.