cookie-og-privatlivspolitik
Gravemaskinen i arbejde ud for Orehoved Havn. På afstand ser grabben ikke ud af meget, men den rummer cirka 14 kubikmeter bundmateriale, og slæbeprammen kan tage 1.200 kubikmeter.

3

Billeder

Gravemaskinen i arbejde ud for Orehoved Havn. På afstand ser grabben ikke ud af meget, men den rummer cirka 14 kubikmeter bundmateriale, og slæbeprammen kan tage 1.200 kubikmeter.
Foto: Anders Knudsen

Nordfalsters avis

Orehoved Havn får ny sejlrende

En mega gravemaskine graver ny sejlrende ud til erstatning for den nuværende sejlrende, der lukkes, fordi den ligger i venen for den nye Storstrømsbro.




07. januar 2020 kl. 12:00 Af HENNING KØRVEL

Annonce

Fra kajen på Orehoved Havn ser den stor ud. Bevares. Men dimensionerne bliver zoomet ganske voldsomt op i samme sekund, man stiger ombord på den flydende gravemaskine, der i døgndrift graver en syv meter dyb, et hundrede meter bred og to hundrede meter lang ny sejlrende ud til havnen i Orehoved, så den fremadrettet atter kan anløbes af relativ store fragtskibe.

Gravemaskinen er intet mindre end mega. Armen kan ikke blot forlænges, så den kan grave huller 22 meter nede i dybet, men den grabbe, der er monteret på armen, har en ligeså voldsom dimension, fordi den tager cirka 14 kubikmeter bundmateriale ad gangen, som tømmes i en slæbepram eller en selvsejlende pram, som ligger fortøjet ved siden af gravemaskinen.


Dumpes på Kogrunden

Men selv om en grabbe til cirka 14 kubikmeter er en ordentlig krabat, så har firmaet en endnu større til 16 kubikmeter.

- Vi startede på gravearbejdet 18. november og har først gravet sejlrender til den midlertidige dæmning til brobyggeriet og fundamenterne. De er seks meter dybe og 130 meter lange, men fordi havbunden ved den midlertidige dæmning er leret og hårdere at grave i, har vi her brugt en mindre grabbe end den, vi bruger ved Orehoved Havn, hvor havbunden er blødere, nærmest mudret. Gravemaskinen skal arbejde her indtil marts.

- Ved såvel broen som den nye sejlrende til Orehoved Havn graver vi i alt 570.000 kubikmeter bundmateriale op, der bliver sejlet ud og dumpes på Vejdirektoratets klapplads på Kogrunden i Smålandsfarvandet, siger projektchef Tommy Nielsen fra firmaet Rohde Nielsen A/S, København, der udfører det søværts gravearbejde i forbindelse med den nye Storstrømsbro.

Kogrunden, godkendt til klapplads til bundmateriale fra brobyggeriet og forbundne gravearbejder, ligger et godt stykke nord for Femø.


Graver i døgndrift

Den nye sejlrende ind til Orehoved Havn er en konsekvens af, at den nye Storstrømsbro kommer til at ligge i vejen for den hidtidige sejlrende parallelt med land versus den nye sejlrende, som anlægges vinkelret ind til havnen fra hovedsejlruten.

- Når vi er færdige med at grave sejlrender med gravemaskinen, kommer vi med et mindre skib, fra hvilket vi skal forberede havbunden til bropillefundamenterne, og som skal være på stedet i to et halvt år, til den nye Storstrømsbro står færdig, siger Tommy Nielsen.

Gravemaskinen kører i døgndrift med en bemanding på syv mand på hvert hold, hvoraf en er kok. På hvert hold betjenes gravemaskinen af to mand, og samtlige funktioner styres fra gravemaskinens kabine, hvilket således også gælder for flytning af gravemaskinen og hæve og sænke de tre støtteben, der rager op i luften som skorstene. På to skærme kan de på billeder fra undervandskameraer følge gravearbejdet, der udføres med præcision.


Fyldes på 25 minutter

25 mand arbejder her i tre uger ad gangen og har derefter fri i tre uger, før de vender tilbage til den flydende gravemaskine, hvor de bor og spiser uden tjansen, der har stor lighed med en sømands arbejdsrytme.

Fordi havbunden er blød ud for Orehoved Havn forløber gravearbejdet så hurtigt, at prammen til 500 kubikmeter bliver fyldt på cirka en halv time. En større pram tager 900 kubikmeter, og den helt store slæbepram kan lastes med 1.200 kubikmeter bundmateriale. Prammene - fire styk - sejler i rutefart mellem gravemaskinen og klappladsen, hvilket i grove træk betyder, at i næsten samme øjeblik en pram er afsejlet, ankommer en tom pram klar til at få en ny last havbundsmateriale ombord.


Mange internationale jobs

- Det er en spændende opgave, vi har her, og det er vigtigt for os, at vi også har opgaver på hjemmemarkedet, men fordi der ikke er søværts opgaver nok til os her, udfører vi mange marine opgaver udenlands, siger Tommy Nielsen.

Rohde Nielsen A/S har 60 års ekspertise i entreprenøropgaver til søs og anlagde også nye sejlrender og uddybede Masnedsund i forbindelse med anlæggelsen af den store nye superhavn på Masnedø, der tager over efter Vordingborg Sydhavn, som er konverteret til boligområde.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

MEST LÆSTE