Med sporlægningsmaskine lægger Banedanmark nu skinner på den nye dæmning fra Orehoved Station til Storstrømsbroen, så tog kan køre her igen
Mega bunker af jord fra den tidligere jernbanedæmning ved Orehoved hober sig op foran dæmningen, der er blevet kortet af i højden, så husene i Gåbense nu er synlige fra Gåbensevej.
For Banedanmark har Vejdirektoratet udført jordarbejdet og bredt dæmningen ud, så der er plads til dobbeltspor på den. Skærver er også på plads. Og med sporlægningsmaskine begynder Banedanmark nu at lægge nye spor på strækningen fra Orehoved Station og frem til den nuværende Storstrømsbro.
- Det tager cirka en uges tid, før vi er helt færdige med at lægge spor. Herefter skal der laves justeringer og sikring, siger Ebbe Jung Joseffsson, presserådgiver i Banedanmark.
Efter planen skal tog kunne køre fra Orehoved fra 2. september og fra Nykøbing 29. september. På strækningen mellem Nykøbing og Vordingborg kører der i øjeblikket togbus, indtil tog atter kan køre på strækningen.
Til spørgsmålet, hvad der skal ske med de store jordbunker, der har hobet sig op tæt på Gåbensevej og restaurant Falstria, oplyser Banedanmark, at det skal bruges til den nye bane- og vejdæmning til den nye Storstrømsbro.