Fordi den 82 år gamle Storstrømsbro er godt slidt holder Vejdirektoratet skarpt øje med, at det fortsat er sikkert at bruge den.
Det var i 11. time, regeringen besluttede at bygge den nye Storstrømsbro. Fordi broen fra 1937 er slidt, holder Vejdirektoratet skarpt øje med, at den er sikker at bruge. Lige nu testes bæreevnen på gang- og cykelstien ved at trække en 12 tons tung skinnevogn henover den.
Gang- og cykelstien testes, fordi den nærmest er et udhæng til broen.
- Alle kan se, at broen er slidt, og vi holder naturligvis øje med alle dens dele, så den fortsat er sikker for alle trafikanter. Selv om en cyklist i sig selv ikke er særlig tung, så skal stien jo fortsat kunne holde til, at vi kører og rydder sne. Desuden skal den være sikker for større grupper af folk, som vil samle sig der for at se byggeriet af den nye bro, siger Peter Holt.
Testen foregår ved, at vognen langsomt triller ud på skinner på cykel- og gangstienstien. Fem store betonklodser på 12 tons udgør belastningen, og det måles, hvor meget broen giver sig under vægten.
- Broen må kun give sig op til seks millimeter der, hvor skinnevognen holder. Et enkelt sted har nedbøjningen været på fem millimeter, men det er inden for smertegrænsen. De fleste steder er udsvinget kun cirka en millimeter, og broens konstruktion er således sikker for trafikanterne, siger Peter Holt.