Opgraderingen af Ringsted-Femern-banen fortsætter i 2020, men for at sikre kompetencer til signalarbejdet forlænges spærringen af spor fra Næstved til Ringsted med tre måneder.
Opgraderingen og moderniseringen af Ringsted-Femernbanen fortsætter i 2020 med udskiftning af skinner, og fire nye broer skal bygges, ligesom kurver på skinnenettet rettes ud, således at togenes hastighed kan hæves.
Desuden skal Glumsø Station bygges om. Her skal også bygges nyt overhalingsspor, ligesom sikringsanlæg renoveres på hele strækningen, der desuden elektrificeres og får et helt nyt kørestrømsanlæg.
Fordi en stor del af arbejdet foregår direkte i sporet, er det nødvendigt at spærre for togtrafikken i perioder, fastslår BaneDanmark.
Spærringen af jernbanestrækningen mellem Næstved og Ringsted bliver derfor forlænget med tre måneder fra 28. marts til 29. november. Mens strækningen er lukket, vil pendlere kunne taget toget direkte fra Nykøbing via Næstved til Køge, hvorfra der går S-tog til København.
Togbusser alternativ
Alternativt kan rejsen ske med togbusser, som BaneDanmark indsætter mellem Næstved og Ringsted.
- Det skyldes, at de mange store jernbaneprojekter i Danmark i 2020 er afhængige af, at sikringstekniske specialister, der kender de gamle signalanlæg, kan godkende togsikkerheden. Der er brug for specialistkompetencer i flere af projekterne, der derfor er gensidigt afhængige af, at de planlægges, så det samlede projekt hænger sammen. Der er således tale om en nødvendig prioritering af ressourcerne, fastslår projektdirektør Klaus S. Jørgensen fra BaneDanmark.