Annonce
Ugeavisen Guldborgsund

Storstrømsbroen anno 1937

For fuld damp kører det første tog og de første biler over Storstrømsbroen ved indvielsen 26. septemberf 1937. Foto: Museum Lolland-Falster

Ligesom der har stået blæst om den nye Storstrømsbro, var der røre om den nuværende bro, indtil Folketinget i 1932 slog en streg i sandet, og broen blev opført fra 1933-1937.

Godt 81 år nåede den nuværende Storstrømsbro at få på bagen, før første spadestik i sidste uge blev taget til afløseren, der skal opgradere infrastrukturen i regionen. I lighed med den nye bro havde den nuværende Storstrømsbro både været undervejs i lang tid, og sagen været problematisk, før den blev indviet af Kong Christian X 26. september 1937.

Mange planer var blevet vendt i luften. På et tidspunkt blev det således overvejet, om en tunnel skulle forbinde Falster med Masnedø, men det blev ved teorien, og i 1908 tog de første planer om en bro over Storstrømmen form, idet Rigsdagen bevilgede 100.000 kroner til forundersøgelser.

Statsbanerne (DSB) havde længe arbejdet med sagen og udarbejdet forslag til både tunnel, højbro og lavbro, men foretrak en lavbro med vestlig linjeføring, og i 1910 fremlagde trafikministeren et lovforslag i Rigsdagen om en lavbro til en anlægspris af 8,25 millioner kroner. Men vedtagelsen gik i vasken, fordi finansminister Niels Neergaard (V) netop havde forladt rigsdagssalen, da forslaget kom til afstemning, og hans stemme manglede for, at det kunne vedtages.

Indvielsen af Storstrømsbroen blev et sandt tilløbsstykke. Sceneriet er fra Masnedøsiden, og bygningen til venstre i fotoet rummede Restaurant Storstrømmen. Foto: Museum Lolland-Falster

Endelig vedtagelse i 1932

I de følgende år kom nye forslag til en fast forbindelse over Storstrømmen atter på banen, men først i 1916-1917 kom sagen på ny op i Folketinget, og det var tredje gang, lovforslaget opererede med en lavbro. I stedet for den oprindelige svingbro overvejede man dog nu en bro med et løftefag. Broen skulle først og fremmest betjene jernbanetrafikken, men det blev foreslået, at den opførtes med et dobbeltspor, så den senere kunne udvides til biltrafik. Skibsfarten protesterede højlydt, fordi lavbroen ville besværliggøre skibes passage gennem Storstrømmen. Landstinget meldte derfor ud, at man kun ville stemme for projektet, hvis forbindelsen mellem Falster og Masnedø blev en tunnel.

En fast forbindelse mellem Falster og Masnedø blev atter sat på pause. I stedet for fokuserede Statsbanerne og Folketinget på en bro over Lillebælt, der blev indviet 14. maj 1935 - blot to år før den nuværende Storstrømsbro. Mens opførelsen af Lillebæltsbroen stod på, fortsatte lobbyarbejdet for en Storstrømsbro. I 1928 udgav Rødby-Femernkomiteen en pjece, hvori ideen om en kombineret bil- og jernbanebro blev luftet. Og i 1930 holdt Kgl. Dansk Automobilklub og Lolland-Falsters Motorforening sammen med Rødby-Femernkomiteen et afgørende møde om den faste forbindelse over Storstrømmen. Herefter så trafikminister J.F.N. Friis (A) igen på sagen.

I 1932 foreslog Statsbanerne en højbro til bil- og togtrafik over Storstrømmen med østlig linjeføring. Nu havde man sørget for opbakning fra skibstrafikken, og omsider blev planloven vedtaget i Folketinget. Prisen for Storstrømsbroen blev i den daværende mønt skønnet til 28 millioner kroner, men med vejanlæg endte hele projektet med at koste 40 millioner kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Europas længste bro i 30 år

Anlægsarbejdet, der blev udført af det engelske firma, Dorman Long & Co. Ltd som led i en handelsaftale med England, blev indledt 13. maj 1933. Det danske entreprenørfirma, Christiani & Nielsen var underentreprenører og udførte underbygning og betonkasserne i overbygningen. Med sine 3.199 meter og 50 stålfag, der bæres af 49 piller, var Storstrømsbroen i over 30 år Europas længste bro over hav, og i 1950 inspirerede den filmskaberen Carl Th. Dreyer til at producere kortfilmen "Storstrømsbroen" for Preben Frank Film og Dansk Kulturfilm. Dreyer stod selv for instruktionen, og filmen ser broen fra et æstetisk perspektiv og vægter fladernes og linjernes dynamik, som vil bestå, indtil den nye Storstrømsbro til 4,2 milliarder kroner står færdig i 2022, og den gamle bro som til den tid vil have 85 år på bagen, rives ned, og kun minderne om den vil stå tilbage, mens den nye bro binder regionen sammen på tværs af Storstrømmen.

  • For fuld damp kører det første tog og de første biler over Storstrømsbroen ved indvielsen 26. septemberf 1937. Foto: Museum Lolland-Falster
  • Indvielsen af Storstrømsbroen blev et sandt tilløbsstykke. Sceneriet er fra Masnedøsiden, og bygningen til venstre i fotoet rummede Restaurant Storstrømmen. Foto: Museum Lolland-Falster
Annonce
Annonce
Annonce
112

Tre anholdt i Gedser: Narkohund opsnusede kokain

Guldborgsund

Ekstremt vejr koster kommune mindst 24 millioner kroner

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? 180 tekster barberes ned til 25

Vejret

Vågnede op til haglvejr - men forude venter 23 grader

Maribo

Sygdomsforløb satte gang i butiksdrøm: Nu har han slået døren op

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

Sport

NFH dummer sig gevaldigt i Sønderjyske - under maksimalt pres nu

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

Indland

Medicinrådet anbefaler medicin til behandling af uhelbredelig brystkræft

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo

Lolland

Gør dig klar: Her sætter de prisen ned på brændstof

Guldborgsund

Millliondyrt projekt i gang: Skal forvandle 250 kvm

112

Stoppet på trehjulet knallert på motorvejstilkørsel

Indland

Vil du også gøre det? Seks ud af 10 vil sætte hveder på bordet

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Lolland-Falster

"På røven i Nakskov"? - Det kan man godt glemme alt om

Guldborgsund

Se billederne: Hundredvis dukkede op til 125-års jubilæum

Udland

Biden underskriver Ukraine-pakke og lover nye sendinger straks

Indland

Myndighederne jubler: Snart er det slut

Lolland

Store Lalandia-planer: Udvider for at udnytte potentialet

Guldborgsund

Nyt udvalg: Færre skal være afhængig af pendling

Sport

NFH-profil ånder lettet op: Fjernet knude var godartet