cookie-og-privatlivspolitik
Ikke nok med, at det vil tage lang tid blot at blive enige om og udforme en ny lovgivning på området inden for EU, så har Tyskland, Frankrig og Italien store interesser i netop reguleringen af bilproducenterne, da landene har stor bilindustri. (Arkivfoto)
Ikke nok med, at det vil tage lang tid blot at blive enige om og udforme en ny lovgivning på området inden for EU, så har Tyskland, Frankrig og Italien store interesser i netop reguleringen af bilproducenterne, da landene har stor bilindustri. (Arkivfoto)
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Politik

EU vender tomlen ned til dansk stop for salg af fossilbiler i 2030

Det vil være i strid med EU's lovgivning på området, hvis Danmark forbyder salg af benzin- og dieselbiler.




18. juli 2019 kl. 23:36

Annonce

Det vil ikke være muligt for Danmark at forbyde salg af nye benzin- og dieselbiler fra år 2030, som både den tidligere og nuværende regering ellers ønsker.

Det skriver Berlingske på baggrund af et brev sendt fra den polske EU-kommissær Elzbieta Bienkowska til Folketingets Europaudvalg.

Et sådant forbud er nemlig i strid med EU-lovgivning, skriver kommissæren.

- I henhold til gældende EU-typegodkendelseslovgivning er et fuldstændigt forbud mod markedsføring, import eller registrering af nye benzin- og dieselbiler i en medlemsstat ikke foreneligt med EU-lovgivningen, skriver Elzbieta Bienkowska til Europaudvalget.

Dermed kræver det selvsagt en ændring af EU-lovgivningen, hvis Danmark skal få lov til at indføre et sådant forbud. Og det kan blive ganske svært at nå til tiden.

Det mener i hvert fald professor i statskundskab ved Københavns Universitet Peter Nedergaard, der ser en deadline i 2030 som "optimistisk".

Ikke mindst, fordi Tyskland har meget store interesser i netop bilproduktion og lovgivningen for producenterne.

- Det er klart, at elbilområdet er et grænseoverskridende fænomen. Bilerne kører på tværs af landegrænser, og de produceres og sælges internt i hele EU. Derfor bliver området nødt til at blive reguleret på EU-plan.

- Spørgsmålet er så, hvordan reguleringen af elbilområdet skal gennemføres. Det er klart, at Tyskland som førende bilproducent har store interesser heri, siger han.

I samme brev opfordrer den polske kommissær dog til, at diskussionen tages op i ministerrådet. Det kan ske ved, at Danmark sender en forespørgsel til formandskabet i ministerrådet.

Hvorvidt regeringen ønsker det, har Berlingske ikke kunne få svar på.

Avisen har forsøgt at få en kommentar fra miljø- og fødevareministeren, Lea Wermelin (S), klima,- energi- og forsyningsministeren, Dan Jørgensen (S), samt transportminister Benny Engelbrecht (S) og klima- og energiordfører Anne Paulin (S).




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Sundhedsvæsnet får et løft i 2020 01. december 2019 kl. 21.30

AF: VALDEMAR HVIDBERG ALBAN

Så er det nok! 01. december 2019 kl. 17.10

AF: BJARKE ROSENKILDE

Marcus Knuth, en kommende… 29. november 2019 kl. 13.08

AF: BJARKE ROSENKILDE

Skraldespansk 29. november 2019 kl. 12.51

AF: JOHN WENNERWALD

Kriminelle bandemedlemmer… 24. november 2019 kl. 21.50

AF: BJARKE ROSENKILDE

Bedstemor med slag i! 21. november 2019 kl. 18.21

Annonce