cookie-og-privatlivspolitik
Luftfoto af Femern Bælt-projektet med den kommende tunnelportal midt imellem Rødbyhavn til venstre og arbejdshavnen til højre.
Mens der længe har været stor aktivitet på den danske side, er nu også det første officielle spadestik taget i Tyskland. Arkivfoto af byggeriet ved Rødbyhavn.
Foto: Femern A/S

Politik

Første spadestik til Femern-forbindelsen i Tyskland er taget

Efter planen står Femern-forbindelsen klar i 2029. Nu er arbejdet i gang både på dansk og tysk side.




29. november 2021 kl. 12:19 Af Ritzau

Det første spadestik på dansk grund er allerede taget for flere måneder siden, og mandag blev det første spadestik til Femern-forbindelsen, der skal forbinde Lolland med den tyske ø Femern, så taget i Tyskland.

Med til begivenheden var blandt andre transportminister Benny Engelbrecht (S).

- Det er en meget stor og vigtig dag i dag, når vi også fysisk kommer i gang med byggearbejdet på tysk side.

- De endelige godkendelser er faldet på plads hos vores tyske naboer, og det betyder, at nu tager vi det sidste skridt i forhold til at få sat det konkrete byggearbejde i gang på tysk side, siger Engelbrecht.

Femern-forbindelsen ventes at stå klar i 2029 og vil være en 18 kilometer lang sænketunnel under vandet, hvor der både kan køre biler og tog.

Annonce

Det vil tage ti minutter at køre i bil gennem tunnelen og syv minutter i tog. Planlægningen af Femern-forbindelsen har været over 25 år undervejs, og byggeriet er kommet i gang langt senere, end det oprindeligt var planlagt.

Da aftalen blev indgået, var forventningen, at forbindelsen kunne stå klar i 2018. Oprindeligt var der planlagt en bro, men det blev i 2011 ændret til en tunnel.

Projektet har blandt andet været forsinket af protester fra borgere, miljøorganisationer og rederier, men i begyndelsen af november sidste år blev alle klager fejet af bordet ved forvaltningsdomstolen i Leipzig.

Og dermed var der grønt lys til det første spadestik på tysk side.

- Med de godkendelser, der er kommet på plads i de tyske domstole, så er 2029 pejlemærket, siger Engelbrecht.

Annonce

- Det er selvfølgelig en forsinkelse i forhold til de oprindelige planer, hvor tunnelen allerede ville have været åbnet, men de tyske domstole og deres miljøgodkendelsesprocesser er meget langsommelige, siger Engelbrecht, der ikke frygter flere forsinkelser:

- Man skal aldrig vide sig for sikker på, at noget uventet kan dukke op. Men der er ikke noget, som peger i den retning.

Transportministeren i Slesvig-Holsten, Dr. Bernd Buchholz, siger i en pressemeddelelse:

- Den nye højhastighedsforbindelse vil ikke kun bringe København tættere på Hamburg, men også Lübeck tættere på Femern. Det vil fremover kun tage 49 minutter at komme fra Burg auf Fehmarn til arbejdspladsen eller uddannelsesstedet i hansebyen.





KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: PER HØYEM

Vindmøller og Power-to-x anlæg 14. januar 2022 kl. 00.23

AF: PER HØYEM

Leo Christensen og Vindmøller 09. januar 2022 kl. 11.48

AF: PER THOMSEN

Aotocampere Stubbekøbing 23. december 2021 kl. 18.41

AF: PER HØYEM

Power-to-x- anlæg og Vindmøller 23. december 2021 kl. 15.16

AF: PER HØYEM

Tine Vinther Clausen 21. december 2021 kl. 19.39

AF: MARIA SCHOUW NIELSEN

Specialskolen Lolland - er… 18. december 2021 kl. 19.56

Annonce

ANNONCE