cookie-og-privatlivspolitik
SF foreslår, at der skal indføres en afgift på flybilletter på mellem 100 og 700 kroner, alt efter hvor langt væk man flyver. Dansk Industri (DI) ønsker derimod en afgift på 20 til 30 kroner. (Arkivfoto)
SF foreslår, at der skal indføres en afgift på flybilletter på mellem 100 og 700 kroner, alt efter hvor langt væk man flyver. Dansk Industri (DI) ønsker derimod en afgift på 20 til 30 kroner. (Arkivfoto)
Foto: Rob Griffith/Ritzau Scanpix

Politik

Luftfarten vil bruge indtægter fra afgift på grønt brændstof

Flere partier ønsker flyafgift. Ifølge Dansk Industri og rejsebureauforeningen bør branchen få del i pengene.




18. oktober 2021 kl. 09:24 Af Ritzau

Skal flybranchen lykkes med at gennemføre en grøn omstilling, skal indtægter fra en eventuel afgift på flybilletter finansiere omstillingen.

Det siger Michael Svane, der er branchedirektør i erhvervsorganisationen Dansk Industri (DI).

Han er dermed ikke begejstret for et forslag fra SF, som indebærer, at politikerne skal kunne bestemme, hvor pengene, der kommer i statskassen via afgiften, skal bruges.

- Vi vil gerne løfte opgaven med at flyve grønt. SF's forslag indeholder godt nok en øremærkning, men det er til at gøre den kollektive trafik grøn eller lave en omstilling af transportsektoren.

- Det er sådan set fornuftigt nok, men det kommer bare til at tage penge ud af luftfartsbranchen. Og det gør det svært at lave den grønne omstilling, for den er bare dyrere, siger han.

Annonce

SF foreslår også, at en afgift på flybilletter skal være mellem 100 og 700 kroner.

Mens Michael Svane gerne ser, at Folketinget bliver enige om at pålægge flybranchen klimaafgifter, ønsker DI en afgift på mellem 20 og 30 kroner per billet.

De penge kan blive brugt på at lave omstillingen til grønt brændstof. For det er det, luftfartsbranchen forudser, omstillingen vil koste.

- Vi har lagt for med et forslag til et klimabidrag på 20 til 30 kroner per billet. Det er, efter vores vurdering, det, der skal for at lave den grønne omstilling og købe det her nye brændstof.

Det vigtigste for Michael Svane og DI er dog, at en flyafgift fører penge tilbage til luftfartsbranchen.

Annonce

Sker det ikke, og skal luftfartsbranchen selv finansiere omstillingen, vil det tage længere tid at skifte til grønt brændstof, forudser branchedirektøren.

Samtidig risikerer man at "tømme" branchen for penge, som stadig kæmper for at komme oven vande efter coronakrisen.

- Det kan vi simpelthen ikke. Der er vi for langt i knæ oven på corona, til at vi kan lave den løsning, siger Michael Svane.

I Danmarks Rejsebureau Forening er administrerende direktør Lars Thykier enig i, at afgiften ikke bør være højere end 20 til 30 kroner.

Og så skal pengene retur til branchen.

Annonce

- De skal bruges til den grønne omstilling. Branchen vil gerne, men det koster milliarder at etablere biobrændstofanlæg, siger Lars Thykier.

Hvis afgiften ender på eksempelvis 300 kroner, mener han, at det kan få betydning for for eksempel familier.

- 300 kroner er måske ikke så meget, hvis man er alene, men for en familie på fire kan det være meget.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: PER HØYEM

Folketidende er i vinter dvale. 06. december 2021 kl. 12.15

AF: PER HØYEM

Tine Vinther Clausen har… 06. december 2021 kl. 12.04

AF: LISE-LOTTE MOTYKA

Dagens Buket 24. november 2021 kl. 14.38

AF: MICHAEL SKOVBON

Hallo Folketidende!!!! 17. november 2021 kl. 11.59

AF: PER HØYEM

Tine Vinther Clausen vil… 16. november 2021 kl. 01.15

AF: JONAS SYLVESTER KASPERSEN

CO2 pris forklaret for Konservative 15. november 2021 kl. 16.12

Annonce

ANNONCE