cookie-og-privatlivspolitik
Gennem mange år har roadpricing været nævnt som en af løsningerne på den voksende biltrafik. Her er det motorvejstrafik ved København. (Arkivfoto)
Gennem mange år har roadpricing været nævnt som en af løsningerne på den voksende biltrafik. Her er det motorvejstrafik ved København. (Arkivfoto)
Foto: Dennis Lehmann/Ritzau Scanpix

Politik

Mulige støttepartier øger pres på S for kørselsafgifter

S er skeptisk, men partierne, der skal udgøre parlamentarisk grundlag, vil have gang i debat om roadpricing.




15. juni 2019 kl. 22:29

Annonce

En ny regering bør med det samme tage hul på arbejdet med kørselsafgifter frem for at vente på en rapport fra Transportkommissionen.

Sådan lyder det fra flere af de partier, der skal udgøre det parlamentariske grundlag for en S-regering, skriver Politiken.

Ifølge politisk ordfører Pernille Skipper fra Enhedslisten er kørselsafgifter - eller roadpricing - "uundgåeligt", hvis benzin- og dieselbiler i de kommende år skal erstattes af grønne alternativer, uden at staten hvert år mister indtægter i milliardklassen.

I en klimaplan frem mod 2030 har partiet foreslået, at det på sigt skal koste 1,25 kroner per kilometer i byer, 50 øre på motorvej og 10 øre på øvrige veje.

- Vi er meget åbne over for at diskutere modellen. Men der skal findes en model for roadpricing, siger Pernille Skipper til Politiken.

Hun ønsker, at en ny regering sætter gang i det indledende arbejde med det samme.

Et bredt flertal i Folketinget er enige om, at transportsektoren skal omkalfatres. Men metoden og finansieringen er uafklaret.

Ifølge politisk ordfører og klimaordfører Rasmus Nordqvist fra Alternativet er det et problem, at skiftende regeringer udskyder de svære beslutninger.

- Vi ved, at det her foregår. Vi har tidligere fået det anbefalet af kloge folk. Lad os nu komme i gang, siger Rasmus Nordqvist til Ritzau.

SF vil afdække mulighederne for roadpricing i byerne og andre områder med trængsel. Partiet ser det som en "fair beskatning". Politisk ordfører Karsten Hønge ser ingen grund til at lade det indledende arbejde afhænge af kommissionen.

- Roadpricing, det er jeg stensikker på, bliver under en eller anden form en vigtig del af fremtidens måde at beskatte transport på, siger Hønge til Ritzau.

Hos De Radikale har politisk leder Morten Østergaard over for Ritzau 8. juni kaldt roadpricing "uundgåeligt".

- Vi skal finde en anden måde at beskatte bilisterne på, og roadpricing er en gammel radikal tanke, sagde han.

Socialdemokratiet har løbende været skeptisk. På et spørgsmål om, hvorvidt partiet har overvejelser om, at roadpricing kan være med til at sikre et provenu til statskassen, svarer S-formand Mette Frederiksen nej.

Hun er fortsat skeptisk.

- Det synes vi, der er nogle store udfordringer forbundet med, siger hun til Politiken.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Sygehusene yder over evne 21. juli 2019 kl. 22.30

AF: MARTIN WOUTERS

stormøde mellerm… 21. juli 2019 kl. 08.57

AF: JOHN WENNERWALD

AF: BJARKE ROSENKILDE

De kære konventioner. 11. juli 2019 kl. 15.26

AF: MARTIN WOUTERS

cykelbro, lille ekstra ø og… 08. juli 2019 kl. 09.07

AF: JOHN WENNERWALD

Fattigdomsgrænsen genindføres 07. juli 2019 kl. 22.38

Annonce