cookie-og-privatlivspolitik
Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) mener, at "hele forløbet omkring lærerkonflikten i 2013 var uskønt, og det bærer vi et stort ansvar for. Derfor har vi også et stort opgave med at få bygget genopbygget tilliden til lærerne i folkeskolen".
Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) mener, at "hele forløbet omkring lærerkonflikten i 2013 var uskønt, og det bærer vi et stort ansvar for. Derfor har vi også et stort opgave med at få bygget genopbygget tilliden til lærerne i folkeskolen".
Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Politik

Ny undervisningsminister kalder forløb om lærerkonflikt uskønt

Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) vil bygge bro til lærere ved at folde lyttelapperne ud.




12. august 2019 kl. 09:00 Af /ritzau/

Annonce

Selv om der er gået seks år, er der for regeringen en stor opgave med at få genskabt tilliden til landets folkeskolelærere efter lærerkonflikten i 2013, som blev afsluttet med et indgreb fra den daværende S-R-SF-regering.

Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) kalder mandag forløbet "uskønt" i et brev til lærerne på landets folkeskoler, som har første skoledag efter sommerferien.

- Jeg mener, at hele forløbet var uskønt, og det bærer vi et stort ansvar for. Derfor har vi også en stor opgave med at få genopbygget tilliden til lærerne i folkeskolen.

- Den opgave ligger på mit bord, og det er et mål i sig selv for mig, siger Pernille Rosenkrantz-Theil.

I foråret 2013 lå skolerne øde hen i 25 dage, da lærerne ikke kunne nå til enighed med Kommunernes Landsforening om en ny overenskomst.

Til sidst endte det med, at regeringen greb ind i konflikten med et lovindgreb.

Det betød blandt andet, at lærernes arbejdstidsregler blev afskaffet, så de ikke længere selv kan råde over deres arbejdstid og forberede sig derhjemme, men nu skal være på skolen hele arbejdstiden.

Lovindgrebet blev fremsat af Mette Frederiksen (S), der dengang var beskæftigelsesminister.

Pernille Rosenkrantz-Theil mener, at vejen til at få genskabt tilliden i første omgang er ved at folde lyttelapperne ud.

Derfor skal man også væbne sig med tålmodighed i forhold til lovforslag på folkeskoleområdet fra ministerens hånd.

- Lærere, ledere, forældre og elever opponerer mod de styreredskaber, vi politikere har lagt ned over folkeskolen. Der er en detailstyring, som suger fagligheden og arbejdsglæden ud af hverdagen.

- Vi skal lytte til, hvad der skal være i stedet for at få et løft af den danske folkeskole. Det tror jeg ikke, at vi politikere har det bedste bud på, hvis ikke vi lytter til lærere, ledere, børn og forældre, siger Pernille Rosenkrantz-Theil.

Hun mener, at folkeskolen står over for en række centrale udfordringer, som der skal tages fat på.

- Der er for mange, som forlader skolen uden at kunne læse og regne, og der er en større gruppe, der ikke trives i skolen.

- Samtidig forlader en del lærere folkeskolen, og vi står over for at have ret stor lærermangel. Vi kan gøre det bedre end i dag, og jeg tror, at pilen peger på os politikere, der har skabt rammerne for folkeskolen, siger Pernille Rosenkrantz-Theil.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: BJARKE ROSENKILDE

Myndighederne med hovedet i busken 21. august 2019 kl. 16.09

AF: FREDDI HANSEN

"Ugeavis lagt for had" 20. august 2019 kl. 21.02

AF: JOHN WENNERWALD

Forbyd lattergas 18. august 2019 kl. 22.18

AF: BJARKE ROSENKILDE

I begrebsforvirringens golde favn. 18. august 2019 kl. 12.47

AF: LARS RASMUSSEN

Solceller omkring Grænge landsby 15. august 2019 kl. 18.53

AF: LEIF A. JENSEN

Stem, som I plejer og… 13. august 2019 kl. 18.53

Annonce