Dansk Folkeparti ville have omfartsvej, fordi folk måtte springe for livet. Nu dropper regeringen den helt.
Den meget omtalte omfartsvej ved Mariager, som skulle føre tung trafik uden om byen, bliver nu droppet helt.
Efter hård kritik valgte Dansk Folkeparti, der stod bag idéen, at foretage en U-vending og skar i stedet projektet ned fra 377 millioner kroner til 80 millioner kroner.
Nu skrinlægges forundersøgelsen på 12 millioner kroner, som var aftalt i finansloven mellem VLAK-regeringen og støttepartiet. Den nye socialdemokratiske regering ser ikke et flertal for vejen efter valget.
- Det handler om, at der ikke er nogen grund til at bruge skatteborgernes penge på noget, som er unødvendigt. Det vil det være, hvis man bruger penge på noget, hvor jeg på forhånd kan se, at der ikke er et bredt flertal for det, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).
Socialdemokratiet har tidligere fastholdt, at omfartsvejen ville være en god investering. Projektet var derfor på tegnebrættet i Socialdemokratiets infrastrukturplan.
- Emnet har været bredt debatteret. Vi sagde forud for valget, at vi ville drøfte det, men har ikke bragt det ind til bordet, siger Benny Engelbrecht.
Det har tidligere været skønnet, at omfartsvejen ville koste 377 millioner kroner.
TV2 har tidligere dokumenteret, at der på en almindelig dag blot kom fire lastbilbiler og en bus for forbi bymidten i Mariager. Alle med ærinder i byen.
Til Radio24syv sagde daværende transportordfører Kim Christiansen (DF), at den tunge trafik betød ødelagte tagrender og blomsterkrukker i byen, og at folk måtte springe for livet.
Det lokale erhvervsliv og eksperter har dog advaret om, at en omfartsvej ikke ville aflaste trafikken i Mariager. Vejdirektoratet har tidligere konkluderet, at der ikke var behov for den.
Nu har den nye regering så valgt at droppe projektet helt. Selv om den nedskalerede vej er endt på en pris på 80 millioner kroner, mener ministeren, at der er andre og mere påtrængende projekter.
- Helt grundlæggende er der ikke en bred tilslutning til omfartsvejen ved Mariager. Der er ikke flertal for den smalle aftale. Venstre er det største aftaleparti, men er i dag enig i, at der er langt mere påtrængende projekter, siger Benny Engelbrecht.
Ministeren ønsker en bred aftale om infrastruktur, som kan holde, selv om regeringsmagten skulle skifte.
Derfor vil alle Folketingets partier blive indkaldt til forhandlinger om en ny infrastrukturplan.